Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Från ett elände till ett annat

I januari tillsattes en projektgrupp för att utreda om den trafikfarliga korsningen vid stadshuset är trafikfarlig.

Annons

Gruppen består av sex kommunanställda ingenjörer, lönekostnad 3-4 miljoner kronor, ledda av trafikingenjören Lars Hammar.

I stället för att själva utreda vilka åtgärder som behövs, avsattes en halv miljon kronor för att anlita konsulter. Detta i en kommun som redan redovisar ett underskott på 38 miljoner kronor.

Resultatet hittills är att den trafikfarliga utfarten från Nygatan söderut har stängts, utan anvisning om hur man tar sig ut ur stan, medan den trafikfarliga infarten norrifrån till Nygatan hålls öppen.

Finns det ingen av de kommunanställda ingenjörerna som äger en passare, och kan rita en cirkel, för att få till en rondell som den på andra sidan järnvägen? Istället för att gång efter annan skjuta på besluten, skulle detta öka trafiksäkerheten och bespara kommunen onödiga konsultarvoden.

Vilka personer och instanser var för övrigt ansvariga för projektering och godkännande av den trafikfarliga korsningen när den byggdes? Ställ dessa till svars och kräv att omprojektering sker på deras bekostnad! Se till att detta inte blir ett nytt kulturhusfiasko med total avsaknad av kostnadskontroll.

Kent Ohlson

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons