Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fråga inte kommunen om lov

Ett tips till arrangörerna av friidrotts-SM: Ta fram en Söderhamnsvimpel som kan hängas upp i varje flaggstång, med endera kommunvapnet eller Söderhamnsloggan, men fråga inte kommunen om tillstånd.

Annons

Kommunen svarar inte på insändare med signatur och för att slippa något töntigt svar vill jag bara hålla med tidigare positiva och bra insändare i ärendet Söderhamn (Jörgen Rystedt, Rolf Orre, Barbro och Jan Erik Berger).

När O-ringen arrangerades senast i kommunen, hade ett gäng som kallade sig idékanonerna förslag och idéer om att ta fram en kommunvimpel. På vimpeln skulle endera vapnet eller nuvarande logga finnas.

Tyvärr frågade vi kommunen, men fick till svar att man höll på att ta fram ett profilprogram.

Ännu har inget sådant kommit fram, och kommunen famlar fortfarande i byråkratidjungeln.

Ett tips till arrangörerna av friidrotts-SM: Ta fram en Söderhamnsvimpel som kan hängas upp i varje flaggstång, med endera kommunvapnet eller Söderhamnsloggan, men fråga inte kommunen om tillstånd.

Söderhamns kommun blir mer och mer ointresserade av invånarnas tyckande och tänkande. Man svarar inte ens på medborgarförslag och mejl, samtidigt som man har planer på att införa en kundtjänst för flera miljoner ...

Jo, jag tackar jag.

Ellor

Kommunchef Margareta Högberg svarar:

Det finns ingen uttalad policy om att kommunen inte ska svara på insändare med signatur. För egen del svarar jag enbart på insändare som jag bedömer att jag bör svara på i klarläggande syfte utifrån konkreta synpunkter, med undantag av frågor som rör enskild person. Oavsett namn eller signatur!

Medborgarförslag som lämnas till kommunfullmäktige skickas antingen till någon nämnd för besvarande eller till kommunstyrelsen för beredning. Förslag som går till kommunstyrelsen för beredning återkommer alltid till kommunfullmäktige med förslag om hur fullmäktige ska förhålla sig till förslaget.

Sedan något år pågår ett arbete med att införa en kundtjänst i kommunen. Ambitionen är att bli bra på att informera, svara på frågor och handlägga ärenden korrekt och inom rimlig tid till alla som söker kontakt. Vi är medvetna om att det ibland tar för lång tid innan vi svarar och att vi ibland till och med missar att svara. Vi vill bli mycket bättre och det är därför vi arbetar för att etablera en kundtjänst. Kommunstyrelsen beslutade i våras att en ny grafisk profil för kommunen ska tas fram med bland annat ny logo. Det arbetet startar efter sommaren.

Vänliga hälsningar

Margareta Högberg

kommunchef Söderhamn

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons