Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Förskoletiden får konsekvenser i skolan

Nu borde det väl äntligen vara dags att öppna ögonen på alla. Det skrivs omgående i pressen när en incident har hänt på en förskola. Kommentarer haglar efteråt att det är fruktansvärt hur något sådant får hända!

Annons

Emellanåt händer att ett barn rymmer från en förskola eller något annat inträffar. Ja, är det så konstigt? Pedagogerna på förskolor sliter bokstavligt talat häcken av sig. Kraven på verksamheten blir högre och högre. Läroplanen ska följas och barnen ska erbjudas språksamlingar, matematik, teknik, rörelse/gymnastik. Skogen ska besökas, biblioteket med mera. Verksamheten ska dokumenteras så att den kan utvärderas så att den sedan kan bli bättre än vad den redan är. I dokumentationen ska lärprocesser göras synliga och därefter också reflektera tillsammans med barnen för att göra dem medvetna om att de lär sig.

Nu tänker säkert någon – varför väljer man det arbetet då? Jo, det ska jag tala om att det var en tid när arbetet med barn inte alls såg ut så här. Förskoleverksamheten har förändrats. Innehållet i verksamheten har blivit bättre – förutsättningarna för att bedriva verksamhet har blivit sämre…

Vi skulle kunna ha en fantastisk förskoleverksamhet i Sverige. Vi lägger vikt på barns utveckling. Kanonbra, men… Någonstans i allt fantastiskt har vi glömt att det finns en gräns. Det är för många barn på varje avdelning! Om vi ska vara ärliga så är det omöjligt att följa läroplanen. Läs den ni föräldrar – det är en uppmaning! Fråga er sedan – får mitt barn det här? Svaret vet vi redan – för det är en omöjlighet med alla barn som placeras i dag. Vad gör vi åt det? Vi måste tala om att nu är det nog. Det kommer att visa sig om ett antal år – resultatet. I form av problem i skolan till exempel. De mer omgående konsekvenserna är rymningar, onödiga skador och tillbud. Det är det det reageras på och då får pedagogerna skulden! Skamligt, när det är de som sliter sitt hår varje dag för att hinna med att se och att ha en dialog med kanske just ditt barn.

Hallå alla! Hjälp till och reagera. Pedagogerna vrider och vänder på sig och nu går det inte åt fler håll! Vi måste alla reagera och få upp ögonen för hur det ser ut på förskolorna! Förstår ni föräldrar verkligen hur det ser ut på er förskola? Vänta er inte att pedagogerna ska förändra något för de får knappt signalera att det är jobbigt. De ska möta er med ett leende på läpparna och lägga stor vikt vid bemötandet i tamburen. Pedagogerna får inte klaga, kan heller inget göra.

Förskolecheferna har inga resurser – och lyssnar inte när pedagogerna signalerar: Hjälp! Svaret blir bara – dela in i smågrupper, organisera om…? Tänk att det kanske är din Kalle som ingen har pratat med i dag… Det är dags att alla får upp ögonen för arbetssituationen på förskolorna i Hudiksvall. Och reagera på rätt saker för pedagogerna gör allt de har möjlighet till – och snart går det inte längre…

Blivande före detta pedagog

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons