Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Förskolan får ta över föräldrarnas viktiga roll

Föräldrarna är de i särklass viktigaste personerna i ett barns liv. Trots det upplever jag ibland att förskolan får ta över en stor del av barnens grundfostran, föräldrar tror sig inte klara det lika bra som förskolan.

Annons

Med anledning av de allt större barngrupperna i förskolan vill jag lämna mina synpunkter utifrån min synvinkel som specialpedagog i förskolan, och förmedla mina tankar om hur viktiga föräldrarna, och de saker man gör hemma, är för barnen.

Den svenska förskolan är bland de bättre i världen. Barnen trivs och längtar efter sina kamrater på dagis. Förskolan är en lärande miljö med en egen läroplan, vilken varje förskola årligen redovisar.

För varje överinskrivet barn på en avdelning minskar kvalitén på den lärande miljön. I rapporten Om små barns behov och utveckling nyare utvecklingspsykologiska och neurobiologiska rön, av Magnus Kihlbom påvisas olika slag av konsekvenser av för stora barngrupper. Barn kan uttrycka sina behov på mycket olika sätt, till exempel tillbakadragenhet eller aggressivitet. Det ställer stora krav på pedagogerna i förskolan. En stor del av tiden går åt till konfliktlösning där man skulle ha jobbat med utvecklande pedagogiskt arbete enligt läroplanen. Pedagogerna känner sig som barnvakter. Hörselskador i framtiden vill jag inte tänka på.

Föräldrarna är de i särklass viktigaste personerna i ett barns liv. Trots det upplever jag ibland att förskolan får ta över en stor del av barnens grundfostran, föräldrar tror sig inte klara det lika bra som förskolan. Att få vara med i små vardagsfrågor och beslut, och att få hjälpa till, gör att barn får kunskap och känner sig behövda vilket stärker självförtroendet enormt.

Tänk dig att ni och era barn har bjudit hem farmor och farfar på middag. Ni bestämmer er för att bjuda på köttgryta med ris och sallad. Ni går till affären för att handla, nötköttet var dyrt så det fick bli fläsk i stället. Ett halvt kilo margarin, riktigt mogna tomater är godast. Fruktsallad blir gott som efterrätt, hur många frukter behövs? Farmor och farfar blev så glada och berömde den goda maten.

Vilka av läroplanens områden fick ni med här?

• Barns inflytande, tillsammans ville vi bjuda hem farmor och farfar, vi pratade om vilken mat vi skulle bjuda på.

• Normer och värden, tillsammans fick vi glädja farmor och farfar.

• Utveckling och lärande, matematik, språk, begrepp såsom dyrt, billigt, många, några, frukt, grönsaker.

• Hälsa och livsstil, bra mat.

• Genus, alla hjälps åt.

I princip alla läroplanens punkter kommer med i ett naturligt sammanhang! Det här är bara ett exempel på vardagssaker som ni gör hemma.

Förskolorna i kommunen håller en bra kvalitet med engagerade pedagoger. Tillsammans med föräldrarna, som också är ett av läroplanens mål – samverkan mellan förskola och hem, arbetar vi för barnens bästa. Men du förälder, om du frågar mig om ditt barn kan ta en ledig dag från förskolan får du svaret – utan tvekan!

Eva Wengelin

specialpedagog

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons