Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Förfallet av järnvägen har pågått länge

Clas Sundberg (13/8) med flera förundrar sig över järnvägens förfall. Vi har skrivit om detta flera gånger, men då har inte media velat ta upp det, skriver insändaren.

Annons

Allra minst när det har varit valår. Varför? kan man undra. Jo, det är känsligt för alla gamla partier. Vi tog upp det i slutet på 1970-talet, innan vi hade nåt miljöparti. Vad hände? Jo, SJ/Banverket fick veta av politikerna att järnvägen skulle läggas ner på sikt.

Man började med att lägga ner den på Gotland. Sedan skulle resten försvinna av sig självt. Allt skulle ju gå på landsväg. Inte konstigt att den då inte får något underhåll. Så har det ju mer eller mindre varit sedan början av 1960-talet. Man sa att det var bra att kunna åka bil och inte vara bunden vid spåren. Det var politikerna i riksdagen då, högern, Centern och Socialdemokraterna, som i stort var överens om detta.

Om de hade tänkt klokt skulle de ha underhållit järnvägen och byggt vidare på Dellenbanan mot Norge, och så vidare. Att man ändå satsar på spårtrafiken i Stockholm är förstås för att man fortsätter och klämma ihop än mer folk där, samtidigt som man avfolkar landsbygden. Och i framtiden behöver vi ingen järnväg på landsbygden för då är den helt öde.

Utkiken på Öråsen

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons