Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Förbjud vinterdäck på sommaren!

En Sifoundersökning visar att cirka 250 000 svenska bilar körs på vinterdäck i juni, trots att vinterdäcken sommartid både är trafikfarliga och slits ut i förtid.

Annons

För tio år sedan blev det lag på vinterdäck på bilen vintertid. Nu är det hög tid att lagstiftarna tar nästa steg för en ökad trafiksäkerhet och kräver sommardäck på sommaren.

Dubbdäcksdebatten får allt fler bilister att ersätta sina dubbade vinterdäck med dubbfria. Redan till hösten kan det för första gången någonsin rulla ut fler bilar med dubbfria än dubbade vinterdäck från däckverkstäderna. Lagen kräver i dag inte sommardäck på sommaren, så det är lätt att de dubbfria vinterdäcken får sitta kvar även sommartid. Men på sommaren kan dessa däck utgöra en trafikfara.

En undersökning från den ledande oberoende testorganisationen Test World visar tydligt på riskerna. Det dubbfria vinterdäcket i testet hade 60 procent längre bromssträcka än det bästa sommardäcket vid en inbromsning på vått underlag från 80 kilometer i timmen till stillastående. När bilen med det bästa sommardäcket stannat, fortsatte bilen med vinterdäck förbi i 50 kilometer i timmen.

Den Sifoundersökning som Michelin lät genomföra visar att cirka sex procent av de svenska bilisterna fortfarande hade vinterdäcken på i juni. Av de 1 000 intervjuade personerna hade fem procent dubbfria vinterdäck och en procent dubbade vinterdäck på bilen. De senare är redan nu olagliga. Omräknat på Sveriges samlade bilpark innebär detta att cirka 250 000 bilar rullar på vinterdäck sommartid.

Ur trafiksäkerhetssynpunkt är det dessutom bra med däckbyten två gånger om året. För många är däckbytena de enda tillfällen de kontrollerar däckens skick och att lufttrycket är rätt. Med slitna däck och fel lufttryck spelar det mindre roll hur säker bilen är i övrigt.

Som bilist är det lätt att låta snålheten bedra visheten. Det som på pappret kan se billigt ut – som att köra på samma däck året runt – blir oftast dyrt eftersom den mjukare gummiblandningen i vinterdäcken slits snabbt på heta sommarvägar. Alla bör köra på vinterdäck på vintern och sommardäck på sommaren för att få ut maximalt antal mil ur däcken.

En lag som förbjuder vinterdäck på sommaren skulle spara liv, vår miljö och även ge mer pengar kvar i plånboken för bilisterna.

Lennart Lomaeus

miljöchef och trafiksäkerhetsansvarig, Michelin Norden

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons