Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Förbättrad undervisning för utlandsfödda

Hudiksvall har intentionen att bli Sveriges bästa kommun att bo och verka i. En grupp som Kristdemokraterna vill lyfta fram är medborgare som kommit från andra länder.

Annons

Ofta har man med initiativkraft och mod fattat ett obekvämt beslut att lämna sina hemländer och under strapatslika förhållanden tagit sig genom flera länder för att till slut hamna i Hudiksvall. De som klarat den resan har visat att de har en förmåga utöver det vanliga. Hur tar vi i vår kommun emot nyanlända och ger dem verktyg för att komma vidare i sina liv?

De flesta partier i Hudiksvall talar sig varma för en positiv integrering men det har hittills varit mycket prat och lite verkstad. I Hudiksvall har vi få utlandsfödda i förhållande till vår folkmängd. Vi ligger på 234 plats av 290 kommuner. I en kommun med ett stort hjärta borde det kunna se annorlunda ut.

Skolan är en nyckelfråga. Lärare vittnar om entusiaster som snart vissnar på grund av svårigheter att komma vidare i utvecklingen. Man kan undra varför aktiviteter som med lätthet kan integreras blir segregerade som gymnastikundervisning och utflykter inför skolavslutningen. Kristdemokraterna är glada att budgetförhandlingarna fått med “förbättrad kvalitet och kvantitet i skolundervisningen för invandrarbarn”. Bakgrunden är olika med varierande behov och kapacitet. Vi måste se individuella möjligheter för att göra integreringen positiv och utvecklande.

Det är anmärkningsvärt att gymnasieskolan gör lyckosamma placeringar av utbytesstudenter som under ett skolår är i Hudiksvall. På ett naturligt sätt får dessa omedelbart en klasstillhörighet och de allra flesta behärskar, innan läsåret är slut, det svenska språket bra och har fått svenska vänner. Invandrarbarn anses ha andra förutsättningar och integreringen försenas på ett olyckigt sätt.

Lärarbrist på gymnasiet har hittills omöjliggjort en effektiv och anpassad undervisning med korta skoldagar och endast enstaka timmars språkstöd en gång per vecka till vissa, men inte alla språkgrupper. Det är självklart att invandrarbarn ska ges både intensiv och integrerad undervisning för att få chans till god utveckling. Enligt skollagen ska “invandrarungdomar som nyligen anlänt till Sverige få en utbildning …. vilket möjliggör för dem att gå vidare i gymnasieskolan eller till annan utbildning”. (17 kap 3§)

För att uppnå detta behövs en mer intensiv undervisning med anpassade lärarresurser. Med den inriktning på kvantitativ och kvalitativ förbättring av skolundervisningen som nu tas i budgetdirektiven finns det goda förutsättningar för framtiden.

För Kristdemokraterna i Hudiksvall

Margareta Sidenvall

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons