Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

För lite pengar till järnvägar

Alliansregeringen har äntligen förstått att man måste satsa mer på investeringar i järnväg. Deras utspel om 55 miljarder under tolv år är lovvärt men långt ifrån tillräckligt.

Annons

Detta inser man när man förstår att det rör sig om cirka 4,6 miljarder per år, vilket endast är 0,1 procent av Sveriges BNP. Underhåll och nyinvesteringar kräver betydligt mer.

I flera årtionden har underhållet av banor och kringanläggningar varit eftersatt. Enligt Riksrevisionsverket är behovet 77 miljarder till de stora järnvägarna och ytterligare 12 miljarder till länsbanorna under en tioårsperiod. Till detta kommer behov av nyinvesteringar på cirka 40 miljarder per år under lika lång tid.

I det presenterade paketet finns ny järnväg mellan Järna och Linköping samt mellan Mölndal och Bollebygd. Glömda är den nödvändiga satsningen på dubbelspår och därmed delvis ny bana mellan Gävle och Sundsvall. Utan dubbelspår hotas den regionala persontågstrafiken. Att ersätta den med bussar är inget bra alternativ vare sig för resenärerna eller för miljön.

Nästan lika angeläget som dubbelspår på Ostkustbanan är förbättringar på Bergslagsbanan. För att göra det möjligt att återuppta gruvnäringen i Dalarna, som det finns långt framskridna planer på, måste man kunna transportera malmen med tåg till Gävle eller till Oxelösund. För att klara tågfrakter till Gävle behövs en omfattande upprustning av banorna och helst dubbelspår mellan Gävle och Borlänge.

I det ”paket” som alliansregeringen presenterade finns inte alls dessa tankar med. Kan vi hoppas att man tänkt till ytterligare när budgetpropositionen kommer senare i höst?

Jörgen Sjöstedt

Miljöpartiet de Gröna

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons