Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Föne inget alternativ

Ett flygfält av Helsinge Airports storlek utgör en stor regional resurs både i sig själv och som en del av hela regionens infrastruktur.

Annons

Placeringen intill E 4 gör att man snabbt och lätt når till och från de flesta platserna i regionen.

Regionens befolkningscentra finns i närheten av eller längs E 4 vid kusten.

Att då föreslå Föne, beläget långt ute i skogen uppe i regionens nordvästra hörn nästan tio mil från kusten, förefaller illa genomtänkt.

Helsinge Airport har fungerat som regionalt nav för ambulansflygningar – det vill säga med ambulansflygplan som inte kan ersättas av helikopter. Det kan till exempel vara ett läkarlag som flygs upp från Göteborg för vidarebefordran till en svår operation i Hudiksvall eller patienter som måste fraktas till någon av södra Sveriges sjukvårdsresurser. Vid sådana insatser brukar vi väl normalt inte, av humanitära skäl, vifta med prislappen.

Nästan omedelbart efter den abrupta stängningen av Helsinge Airport skedde det stora oljeutsläppet i Söderhamn. Då fanns också ett akut behov av en bas för flyg- och helikoptrar som skulle rekognoscera och övervaka utsläppen. Servicen till dessa löstes genom privata initiativ på delar av området som är privatägt – det vill säga inte själva landningsbanan.

Det har under senare tid funnits seriösa och ganska omfattande affärsprojekt i samband med Helsinge Airport men intresset hos kommunledningen har varit obefintligt och det mesta verkar sågas innan man ens har tittat på förslagen.

Detta gör naturligtvis att man får uppfattningen att kommunledningen är fullständigt ointresserad att förvalta det enorma kapital som en flygplats av Helsinge Airports omfattning representerar.

När det gäller kostnader/intäkter så ska detta beräknas på samma sätt som man räknar med nyttan och avkastningen av andra infrastruktursatsningar.

Slutligen vad beträffar driftskostnaden som Olov Östlund redovisar till 5–10 miljoner kronor per år så känns det lite tendentiöst. Alla redovisningar av driftskostnaderna som jag sett har angett 2–3 miljoner kronor per år.

Kjell Hedlund

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons