Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Flottränna kan ersätta tunga transporter

Det borde finnas en flottränna från Härjedalen ner till Ljusdal. Industrierna i Iggesund och Vallvik – samt de bruk som får sina leveranser från Ljusdal med trätåg skulle vinna mycket på det här.

Annons

Vi vet att dieselbränslet inom några år kommer dels att bli mycket dyrt, och dessutom inte finnas i den mängd som behövs. Vi lever i en värld där oljan blir mycket dyrare och svårare att få tag på till rätt pris.

Undertecknad vill härmed framföra ett förslag som skulle spara enorma mängder olja på sikt i vårt landskap. Dessutom skapas både nya och grönare jobb till vår del av Hälsingland.

Det borde finnas en flottränna från Härjedalen ner till Svinhammar i Ljusdal. En flottränna bygd av stål som kan ta ner allt virke som Härjedalen och västra delarna av Hälsingland producerar. Industrierna i Iggesund och Vallvik – samt de bruk som får sina leveranser från Ljusdal med trätåg skulle vinna mycket på det här.

En ny virkesterminal borde byggas norr om den nya Edängebron. Järnvägen bör dras fram till denna terminal. Här finns mark och ytor där inte några personer blir störda av denna verksamhet. Mark som i dag till stor del saknar värde, ekonomiskt och miljömässigt.

En flottränna från Härjedalen ner till Svinhammar och Edänge för virket norrifrån ner till omlastning och sortering. Virket sorteras och överförs till järnväg. Inga lastbilar behövs och ingen olja. Tågen kan ta virket ner till Gävle liksom till Iggesund och Vallvik på ett dygn.

Man slipper därmed alla lastbilstransporter på vägarna förutom de som för fram virket till flottrännan eller till terminalen. På lämpliga avstånd bör finnas lastplatser där virket kan läggas i rännan.

Byggkostnaderna blir enorma men vinsterna på sikt blir också fantastiska. Mindre avgaser och färre tunga fordon på vägarna, och dessutom miljön vinner enormt på detta. Antalet arbeten bör bli ungefär lika många som i dag men jobben bli annorlunda.

En satsning som denna ger oss både ny teknik och ett försprång mot de skogsländer som fortsätter att använda olja som drivmedel för att få ut timmer och massa ur skogarna till bruken vid kusterna.

Min tanke är bara ett förslag, en idé som bör utredas och övervägas men tiderna förändras nu snabbt. Bara de länder och dess företag som är med på att själva omskapa sig kommer att överleva som industrinationer. Volvo och Saab, våra tidigare flaggskepp är borta, och det är även skogsindustrin snart om den inte förnyas och förändras.

Lars Idon Andersson

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons