Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Felvinklad intervju

Lars Björling (17/4) har alla kvalifikationer att bli en hyfsad politiker. I trängt läge blandar han in helt ovidkommande detaljer, undviker sakfrågan och öser på med ord när argumenten tryter.

Annons

Vad har till exempel intervjuer i det förflutna att göra med Matbussens Melker Anderssons två gånger indragna körkort, ett faktum som X-trafik valde att tiga med och slira över i sin senaste kundtidning.

Att bli av med "lappen" en gång på grund av fortkörning är illa nog. Att bli det två gånger på så kort tid tyder på chanstagning. Det handlade liksom inte om att frugan skulle in på BB eller annan nödsituation. Bara att kryssa mellan krogimperiet i Stockholm och hemmet.

Om nu X-trafik vill intervjua kändisar för sin kundtidning finns det en del att välja på. Större delen av de svenskar som har körkort – inklusive kändisar – har förstånd att titta på hastighetsmätaren, speciellt i tätorter och vet att det kostar att åka fast, både i pengar och anseende/förtroende.

Jag tror inte ett ögonblick att Lars Björling eller skribenten kände till Melkers upprepade trafikbrott. Hade man nu gjort det, varför inte vinkla intervjun på just detta. Låtit Melker A leverera sitt bästa pudelrecept och bekänna sig bli kollektivresenär hädanefter. Finns det inte buss så finns det åtminstone taxi. Det brukar man känna till på krogen.

Lars Björling är också väldigt förlåtande mot Melker A:s uttalande att "han bara somnar bakom ratten".

Det avfärdar Björling som "drastiskt". En åklagare skulle nog inte ha samma milda syn på ett dylikt uttalande, speciellt inte när det görs i en kundtidning för ett kollektivtrafikföretag – om nu någon mer incident inträffar.

Oavsett vilken attityd man har till trafikbrott är det ändå en otroligt korkad attityd att påstå att man känner till Melkers två gånger indragna körkort plus böter utan att ens ta upp det i intervjun.

Tala om att skjuta sig själv i foten – samma fot som mestadels har vilat lite väl hårt på gaspedalen.

Ännu mer klarvaken

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons