Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Feltänk, MP om skatten

Miljöpartiet, MP, vill införa en differentierad lastbilsskatt som enligt MP

skulle inbringa fyra miljarder kronor till statskassan.

Annons

Anledningen sägs vara att man vill flytta över gods till järnväg. Vad är det som gör att våra politiker vill stjälpa i stället för att stötta en näring som är viktig för Sverige, och som kan växa om rätt förutsättningar ges? Fakta är att svensk åkerinäring är viktig för Sverige. Osund och oseriös utländsk konkurrens har dock kraftigt försämrat näringens bärkraft och investeringsförmåga de senaste åren. Svensk åkerinäring är bland de effektivaste och mest miljövänliga i världen. Många åkerier är i dag miljöcertifierade. Mycket görs för att minska
miljöpåverkan, och svensk åkerinäring är en av järnvägens största kunder genom att man utnyttjar järnväg på långa avstånd. De mesta av transportarbetet sker på avstånd under 30 mil, och stora volymer transporteras under tio mil. På dessa avstånd har järnvägen vare sig utbyggd infrastruktur eller konkurrenskraft, så en massiv överflyttning av gods till järnväg är vare sig praktiskt eller ekonomiskt genomförbar. Det som händer är att man tvingar transportföretagen att ta ut högre kostnader av sina kunder, men någon märkbar överflyttning av gods till järnväg kommer inte att ske. Det miljöproblem som åkerinäringen
måste fortsätta att jobba med är övergång från fossila bränslen till andra energikällor. I Sverige har vi två världsledande lastbilstillverkare som redan i dag arbetar stenhårt med alternativa bränslen som på sikt löser den sista, svåra frågan som åkerinäringen jobbar med. Politikerna måste stötta dessa företag i sin utveckling genom att besluta om långsiktig inriktning på vilka bränslen/teknik som tillverkarna ska satsa på. Om inte tillverkare och politiker kan ta varandra i hand – hur ska då den enskilda åkaren våga satsa på ny teknik?
Jag föreslår följande åtgärder för att stötta svensk åkerinäring och förbättra miljön:
• Ta fram långsiktiga riktlinjer för
energipolitiken så att satsning kan ske
på ny teknik
• Inför en belöningspremie för de
åkerier som investerar i nya fordon
och modern teknik
• Se till att myndigheterna kartlägger
och åtgärdar den osunda konkurrensen,
vare sig den bedrivs av utländska
eller svenska åkeriföretag
• Utveckla kombitrafiken på de avstånd
där järnvägen är konkurrenskraftigt
och pålitligt
En lönsam och sund svensk åkerinäring innebär tillväxt, fler arbetstillfällen i en småföretagsbransch, bättre miljö och förutsättningar för att skapa bra logistiksystem där lastbilen är en möjlighet – inte ett problem! Nya skatter motverkar detta. Kära MP: ge åkerinäringen morötter i stället för att låta piskan vina över ryggen.


Eddie Hansson
vd, Söderhamns Lastbilcentral

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons