Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fel lösning byta tåg mot bussar

Vi behöver en rejäl satsning på dubbelspår på Ostkustbanan och Norra stambanan.

Annons

Gods behöver transporteras från malm- och skogsnäringarna i norr längs Norrlandskusten och ut på den globala marknaden. Dessa basnäringar som finns i norr har en central betydelse för svensk ekonomi. Kapacitetsproblemen på bland annat järnvägssträckan mellan Gävle och Sundsvall, har nu blivit så pass svåra att hela Norrlands tillväxt hämmas betänkligt.

Människor behöver också transportera sig inom Gävleborgs län och längs Norrlandskusten. Med en modern järnväg kan Sundsvall, Gävle och Umeå knytas samman i en gemensam arbetsmarknadsregion med upp emot en miljon invånare. Här finns potential för tillväxt och utveckling.

Men regeringen är inte villig att göra investeringen.

Trafikverket söker en lösning på problemet med kapacitetsproblemen för godstrafiken när nu regeringen inte anslagit tillräckligt mycket pengar för dubbelspår. Lösningen blir då att ersätta regionala tåg som är så viktiga för arbetspendlare och studenter, med bussar. Det är kortsiktigt, inte hållbart och bakåtsträvande. Enligt Nätverket för transporter och miljö, NTM:s resekalkyl bidrar bussar i regional- och fjärrtrafik med 1,20 kilo koldioxid per 20 mil medan tåg i fjärrtrafik på samma sträcka bidrar med mindre än 0,01 kilo koldioxid. Med tanke på antalet turer som görs med X-tågen i länet blir det en ansenlig ökning av koldioxid att köra bussar jämfört med att köra tåg.

Vi har inte råd med det steget tillbaka i miljötänkandet. Vi har inte råd att försämra kommunikationerna för arbetspendlare och studerande. Du och jag kan inte bygga järnväg med vårt jobbskatteavdrag. Den enda rimliga lösningen på kapacitetsproblemet är att regeringen plockar fram pengar och investerar i dubbelspår på Ostkustbanan och Norra stambanan.

Elin Lundgren (S)

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons