Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ett rundare Gävleborg med buss

När du i dag reser med X-trafik är varje kommun indelad I fem zoner med avgifter som ökar vid varje zongräns.

Annons

I Uppsala län tillämpas endast tre zoner. En sådan indelning i Gävleborg skulle göra länet rundare.

Förra året gjordes cirka fjorton miljoner resor med X-trafiks tåg och bussar. Av dessa står X-tåget för ungefär 800 000. Ett okänt antal resor med Tåg i Bergslagen tillkommer. De stora resandeströmmarna utöver de resor som görs med Stadsbussarna i Gävle, går mellan Hofors och Gävle, från Edsbyn till Bollnäs och Söderhamn och mellan Hudiksvall och Ljusdal.

Ur detta perspektiv skulle en ny zonindelning där Gästrikland är en zon, södra Hälsingland en annan och norra Hälsingland en tredje göra länet rundare. Det skulle förenkla för resenärerna och stimulera till att välja buss och tåg framför bil. En sådan utveckling är absolut nödvändig om vi ska kunna nå EU:s klimatmål, som ändå är lågt satta i förhållande till vad naturen tål.

När man väl bestämt sig för en ny zonindelning, kommer frågan om prissättning. Den bör förenklas. Avgifterna måste generellt sett sänkas. Med lägre avgifter kan man ha färre biljettalternativ. Kanske ett vuxenpris och ett starkt rabatterat pris gemensamt för ungdomar och seniorer vore ett bra alternativ.

Den nya kollektivtrafikmyndigheten under landstingets ledning har nu möjligheten att göra en bra trafik ännu bättre så att fler väljer buss och tåg och så att det finns en chans att nå miljömålen.

Jörgen Sjöstedt (MP)

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons