Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Etanol ett miljöhål

Att bredda energiproduktionen är en lovvärd inriktning.

Annons

Bergvärme ser ut att vara både miljöriktig och ekonomiskt försvarbar. Annorlunda är det med vindkraften som Hans Degerman och Sivert Göthlin redan förtjänstfullt visat. Trots stora subventioner så är produktionskostnaderna större än intäkterna.

Värre ändå är energiminister Hatt (C) som nu flaggar för att dubbla inblandningen av etanol i bensin. Finansdepartementet lät en ”expertgrupp för miljöstudier” undersöka just etanolen. För två år sedan kom den med sitt utlåtande. Jag gör här en kort sammanfattning.

Etanol subventioneras med mycket ansenliga belopp. Stora arealer i Sverige och runt om i världen används för odling av majs, vete, sockerrör med mera som sedan omvandlas till fordonsbränsle. Det har fått två allvarliga följder. Världsmarknadspriset på livsmedel har stigit vilket är mest kännbart för dem som lever på marginalen. Samtidigt har intresset för utökade arealer lett till att regnskogar bränns ner. Till råga på eländet så visar rapporten att processer i produktionen är så energikrävande att koldioxidutsläppen ökar i stället för att minska.

Varför vill ändå regeringen fördubbla etanolen? Per definition är etanol en grön energi som inte ger något nettotillskott av koldioxid och dessutom är det mesta import och då ligger i alla fall miljökostnaden någon annanstans. Därför kommer regeringen inför nästa val kunna stå och berömma sig för att i transportsektorn har man minsann pressat tillbaka andelen fossila bränslen.

Politiskt hyckleri tycks vara den främsta tillväxtfaktorn numera. Och politikerföraktet gödslas den här gången med något så fint som grön energi.

Att man med skattemedel stimulerar forskning och stödjer utvecklingsarbete är bra. Men när man ger sig in på subventioner i produktionsledet, då snedvrider man marknaden med följder som oftast är miserabla. Så har nu tre Norrlandskommuner, efter vidlyftiga satsningar på etanolprojekt, kvar att mellan sig fördela en skuld på 1,4 miljarder kronor.

Återstår en fråga till Thomas Kanth (MP). Kommer du att stödja Hatts förslag sedan du tagit del av rapporten? Jag vet att en miljöpartist inte väjer för subventioner, men ökad svält bland fattiga, regnskogsskövling och ökade koldioxidutsläpp, är inte det minusposter som väger tyngre än att etanolen kallas grön?

Gillis Westman

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons