Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En station – två spår

Att leda framtidens tågtrafik på en ny järnväg runt Hudiksvall är ingen bra idé. En av järnvägens stora fördelar är att stationerna ligger mitt i centrum av de städer som den passerar, så att man kan ta sig från stad till stad utan byten.

Annons

Tittar man på övriga städer längs Ostkusten så ser man att alla satsar på att utveckla sina centralstationer, i Stockholm, Uppsala, Gävle, Sundsvall, Härnösand, Örnsköldsvik, Umeå. Det är bara Söderhamns station som försvunnit från centrum och återuppstått som en ödslig perrong utanför stan.

En central järnvägsstation är inte bara praktisk för resenärerna, den är även en marknadsföringstillgång för kommunen. Detta gäller särskilt i Hudiksvall. Den som kommer med tåg till Hudiksvall stannar mitt i en vacker stad med intressanta byggnader. Detta intryck blir kvar i medvetandet, även hos dem som ska resa vidare. Dessutom ser man numera även havet! Det ger bonuspoäng. Därför kära planerare, bygg inte för den vyn när ni planlägger Kattvikskajen!

Men med ökande järnvägstrafik så blir det i längden ohållbart med alla tåg som ska passera över Hamngatan. Lösningen kan vara att dela upp trafiken. En stor del av de framtida tågen på Ostkustbanan ska bara passera. Det gäller de flesta godstågen men förmodligen även en del snabbtåg på sträckan Stockholm–Umeå. Dem vill vi störas så lite som möjligt av. Dessa tåg leder vi därför under stan, i en tunnel. Kvar på det nuvarande spåret blir då bara de regionaltåg och fjärrtåg som verkligen ska stanna i Hudiksvall. Och de kommer inte att vara fler än de samtliga tåg som i dag passerar genom stan.

Går det då att bygga ett förbiledningsspår för de passerande tågen till en överkomlig kostnad? Naturligtvis blir en tunnellösning dyr, men det blir också en helt ny järnväg runt stan, med broar, bergskärningar, bullervallar och inlösen av mark. I Stockholm bygger man just nu en helt ny järnvägstunnel under stan, och likadant kommer man att lösa problemet i Sundsvall. Varför inte även i Hudiksvall? I ett första steg bör kommunen åtminstone be Trafikverket utreda ett sådant alternativ och räkna på det.

Sigurd Melin, Näsviken

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons