Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En rättvis lastbilsskatt

Under 2010 ökade utsläppen inom vägtransportsektorn i Sverige med cirka 100 000 ton, huvudsakligen från tunga lastbilar.

Annons

Lastbilstrafiken sliter hårt på vägarna och i fyra av tio dödsolyckor är lastbilar inblandade. Därför vill Miljöpartiet införa en lastbilsskatt.

Eddie Hansson från Söderhamns lastbilscentral ger (10/10) några bra förslag på hur trafiken kan bli miljövänligare.

• Långsiktiga spelregler. Miljöpartiet har ett tydligt mål: 100 procent förnyelsebart. Vi vill att skatter, avgifter och regler styr bort från oljeberoende och stöder introduktion av förnyelsebara bränslen även i lastbilar.

• Regler mot osund konkurrens. Vårt skatteförslag är rättvisare då samtliga tunga fordon som sliter på vägarna betalar. Nu slipper utländska åkerier helt dessa kostnader, trots att deras marknadsandelar i Sverige var 20 procent 2008 och sedan dess ökat.

• Belöningspremie för åkerier med nya fordon. Vårt förslag till lastbilsskatt innebär att lastbilar med lägre miljöpåverkan betalar mindre än gamla smutsiga lastbilar. En modern lastbilsskatt bidrar också till moderniseringen av den svenska lastbilsflottan.

• Utvecklad kombitrafik där järnvägen är konkurrenskraftig och pålitlig. Det vill Miljöpartiet också. Lastbilar kör till tågen som fraktar vidare de längre sträckorna och lastbilskatten ska vara lägre där båt- eller järnvägsförbindelser saknas.

Vi behöver en kombination av tåg och lastbilar med betydligt mer gods än idag på järnväg. Det krävs då rättvisa ekonomiska spelregler. Idag är järnvägen överbeskattad, med bland annat höga banavgifter.

Ett tiotal länder i Europa har redan infört, eller beslutat att införa, en avgift för tunga fordon. EU-kommissionen är inne på samma linje samt att mer gods ska föras över till järnväg eller sjöfart.

För det krävs investeringar. Miljöpartiet satsar 100 miljarder mer än regeringen under tio år på tåg. I vår budget finns medel både till Norra stambanan, Gävle–Hallsberg och byggstart för dubbelspår på Ostkustbanan år 2015.

Stina Bergström (MP), riksdagsledamot och trafikpolitisk talesperson, Bodil Ceballos (MP), riksdagsledamot Gävleborg

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons