Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Elever kommer att utestängas från högre studier

Nu har skolan börjat och vi står inför en helt ny grundidé: Alla ska inte behöva få behörighet till högre utbildning. Hur kom utbildningsministern fram till det här?

Annons

Och varför kollade han inte in den forskning som ligger till grund för hur vi får framgångsrika skolor? Ville han inte att alla elever skulle få möjligheten till fortsatta studier?

Framgångsrecept enligt Michael Fullan, skolforskare, är att

• främja motivationen för alla i skolan, både lärare och elever

• engagera lärare och elever i en fortlöpande utveckling av undervisning och lärande

• uppmuntra grupparbete

• se till att alla påverkas av förändringar

Dessutom säger Fullan att det finns saker som motverkar framgång, som gör att elever inte når de mål som är uppsatta. Dessa är

• att lita på inspektioner, tester och ansvarsutkrävande i stället för att satsa på utveckling

• att satsa på individuell utveckling av lärare och skolledare i stället för att utveckla gruppen

• att investera i IT och tro att bara man får datorer i skolan så löser det alla problem

• att ge lösryckta insatser i stället för en samlad strategi där helheten betonas som viktigast

Nu har vi massor av tester i form av individuella prov, de åtgärder vi sätter in är individuella och vi ger lärare och rektorer utveckling på individuell nivå.

Vidare sökte Gävleborg 21 olika yrkeshögskoleutbildningar i våras men blev endast beviljade tre av dessa. Det i en tid när arbetsgivare vill ha spetskompetens, vare sig det gäller undersköterskor som borde få vidareutbildning eller våra så hett efterlängtade vindkraftsingenjörer.

I England lägger den konservativa makten skulden på individuella ungdomar och deras familjer genom att vräka dem från familjens lägenhet och ge dem stränga fängelsestraff när de helt oförlåtligt visar sin vrede av utanförskap. Maktlösheten när utbildningar utesluter 90 000 elever till högre utbildning är total: En höjning av terminsavgiften från 30 000 kronor till 90 000 kronor utestänger ännu fler från den så hett eftertraktade utbildningen på högre nivå.

Jag har hittills inte träffat en lärare som inte vet var alla elever befinner sig i kunskapsnivån, men jag har träffat många lärare som får lägga alldeles för mycket tid på att göra en mängd prov, rätta dem, skriva åtgärdsprogram för enskilda elever och ha samtal med föräldrar i stället för att undervisa: Det som de är utbildade för!

Och om eleverna väljer ett yrkesprogram så väljer de medvetet eller omedvetet bort möjligheten till att läsa vidare när lusten och viljan kommer en tid senare i livet.

Åsa Lindestam, riksdagsledamot (S)

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons