Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Du tycks leva i en drömvärld, Udin

/
  • Skribenten får svar från Försäkringskassans Cecilia Udin.

Svar till Cecilia Udin, nationell samordnare på Försäkringskassan (
16/7
) från Yngve Söderquist som får Svar direkt från Udin:

Annons

Du tycks leva i en drömvärld. Försäkringskassan samarbetar inte alls med läkare, individ eller arbetsgivare, det är en ren lögn. De pratar inte ens med läkare eller individ och vet absolut ingenting alls om någonting överhuvudtaget. "Handläggaren gör den samlade bedömningen utifrån läkarintyget" skriver du. Då måste man ju också få en handläggare.

Jag talar av egen erfarenhet: Var dödssjuk 2011. Döv på vänster öra, blind på vänster öga och med huvudet uppsvällt som en fotboll efter en infektion och med smärtor som inte går att beskriva. Gick först med kraftig öronvärk i 3,5 månader, innan jag slutligen blev sjukskriven. Men sen tog det ytterligare en månad innan jag fick hjälp vilket resulterade i fem veckor på Gävle sjukhus och en fyra månaders antibiotikakur. Att det tog så lång tid innan jag fick hjälp och att det hann gå så långt är kritik riktad mot sjukvården.

Men sen fick jag ingen ersättning från Försäkringskassan första månaden trots läkarintyg från första dagen när jag väl blev sjukskriven. "Inte sjukanmäld" säger Försäkringskassan trots att både min syster och handledaren på praktiken jag var på då ringde och fick till uppgift att jag var sjukanmäld. Själv var jag helt borta från omvärlden. Har överklagat upp i högsta instans, men nej, och ingen som helst förklaring från Försäkringskassan. De har, som sagt, aldrig ens pratat med mig. Och vad är det de ska bedöma? De måste helt enkelt konstatera fakta och hjälpa till utifrån det i samarbete med individ, läkare, arbetsgivare och arbetsförmedling.

Bemöt gärna kritiken, Udin, eller annan ansvarig från Försäkringskassan!

Yngve Söderquist

Svar direkt

Jag har förståelse för att den situation som insändarskribenten beskriver har varit besvärlig. Däremot så håller jag inte med om den kritik som framförs. Försäkringskassan har i de flesta fall ett bra samarbete med såväl läkare, arbetsgivare som individ. Det är viktigt för oss. Om något blivit fel i handläggningen i detta ärende så beklagar jag det, dock är det svårt för mig att avgöra det utan närmare information i det specifika ärendet.

Cecilia Udin

nationell försäkringssamordnare på Försäkringskassan

I och med detta inlägg och Svar direkt avslutar vi debatten om Försäkringskassan för denna gång.

Insänt

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons