Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Det behövs en ny tågordning

Det tågkaos som Sverige upplevt de sista veckorna är oacceptabelt. Nu krävs resurser till underhåll och investeringar, och en ny tågordning där SJ och Trafikverket moderniseras, och får tydliga samhällsuppdrag.

Annons

Översvämning, åska, signalfel, trasiga kretskort, urspårningar med mera har orsakat försenade och inställda tåg över hela landet. Vi i Miljöpartiet de gröna vill rusta järnvägsnätet, så att det klarar våra väderförhållanden bättre, och de så kallade signalfelen minimeras.

Hela tågsystem får inte slås ut av ett översvämmat signalskåp. Det behövs minst tre miljarder extra per år till underhåll av järnvägarna, enligt Trafikverket. Dessutom behövs nya banor för att hantera mer gods och fler passagerare. I vår region är dubbelspår Gävle-Sundsvall en nödvändighet.

Kaoset avslöjar ett systemfel, tågtrafiken har många aktörer, men saknar samlat och långsiktigt ansvar. Några aktuella exempel:

• Det konkurrensutsatta underhållet gör att fler arbetar med upphandlingar, och färre är ute i verksamheten.

• DSB First lade ett så lågt bud på trafiken med Öresundstågen, att konkursen var nära. Politikerna fick rycka in med pengar och en nödlösning med Veolia.

• Mer än 130 tåg har ställts under juli, av DSB Uppland och DSB First Väst, då man missat att anställa semestervikarier.

• Det upplevs krångligt att boka biljetter, när olika bolag har egna tidtabeller, rabattkort och säljställen för samma sträcka.

Miljöpartiet vill ha en timeout för avregleringarna. Här är våra förslag för en ny tågordning i Sverige:

Ersätt SJ:s krav på vinstutdelning till staten med ett samhällsuppdrag: att verka för ett ökat tågresande, med hög punktlighet och kvalitet, för resor mellan alla delar av Sverige, och till huvudorterna i våra grannländer. SJ ska kunna ta över, om en annan tågoperatör tvingas lämna trafiken.

Låt Trafikverket utföra underhåll i egen regi. Det ger mer personal på spåren, och mer nytta för pengarna. Trafikverket skall ha beredskap för hårda vintrar. Samtliga operatörer skall erbjudas moderna verkstäder och terminaler, i alla delar av Sverige.

Ge Trafikverket ansvar för att alla stationer med dagliga persontåg skall ha öppna väntsalar med stationsvärdar, och med extra information vid förseningar. Samordna biljettbokning och tidtabeller för att göra det så enkelt som möjligt att ta tåget.

Upphandlingen av operatörer som ska köra lokal och regional trafik måste utvärderas, så att nuvarande problem med inställda tåg ej upprepas.

Med kraftigt ökat stöd till underhåll och nyinvesteringar, till exempel dubbelspår på Ostkustbanan, kan vi närma oss ett bekvämt och tryggt järnvägssystem, som kan ta emot fler passagerare och underlätta klimatomställningen.

Stina Bergström

ledamot i riksdagens trafikutskott

Olov Östlund

ordförande MP Söderhamn

Gabriella Pettersson

v ordförande MP Söderhamn

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons