Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

”Det är våra skattepengar de försnillar”

Genmäle till Jonas Holm (
20/7
) från Arne Jansson:

Annons

Några få axplock på Hudiksvallspolitikers järnvägshybris. Mer följer senare. Efter att ha umgåtts med politiker i olika situationer och positioner under en alltför lång tid, sammanfattade Ian Wachtmeister erfarenheterna i en storsäljande bok: Krokodiler – stor käft och inga öron! Jag skulle önska att alla Hudiksvallsbor besöker utställningen om dubbelspår genom Hudiksvall samt ögnar igenom/beställer och kräver att personligen få hemskickat alla tre kompendier! (Nöj er inte med två. Ni måste se till att få alla tre.) Hårresande läsning!

Det är våra skattepengar de försnillar – som behövs till så mycket annat, vården, till exempel. Samma teknik som i dag tillämpas kommer tydligen SJ med anhang att tillämpa i framtiden. Har du ingen tid att passa – tag tåget!

Nerrivna ledningar, signalfel, rälsbrott, urspårningar, miljöförstörning, lokfel, välta vagnar, sanering efter urspårning väderproblem, etcetera – känns det igen? Häromdagen meddelade SVT att tågtrafiken över Gävle är den sämsta och osäkraste i landet!

I andra, begåvade länder, satsar man på höghastighetståg med annan säkrare driftteknik och med stationer utanför tätregionerna. Man vill nämligen undvika olyckor som kan skada människor i järnvägens nära omkrets när/om en olycka sker.

1) På min fråga om Moderaterna är villiga att kämpa för en folkomröstning i denna viktiga fråga som beslutats av en handfull politiker kontra vad de hundratusentals gräsrötter tycker, blir det givetvis inte något svar.

2) Att denna mångmiljardkostnad skulle drabba skattebetalarna – förnekar Holm. Allt bekostas av Trafikverket framhärdar han! Men, herr Holm, hur får Trafikverket sina pengar då? Är inte detta våra skattepengar?

3) Ingen utredning är gjord av det livsfarliga elektromagnetiska fält som nu starkt och livsfarligt kommer att utökas.

4) Samtidigt som de sakkunniga förordar tunnlar hit och dit, konstaterar man den stora risk för vattenöversvämningar som föreligger. Häromåret stängdes tunneln mellan Söderhamn och Hudiksvall på grund av översvämning. Det hade då regnat lite för mycket.

5) I dag kan varje medborgare, inte politiker, med närvarande ett spår uppleva buller, vibrationer och skalv i hus upp till 130 meter från järnvägen. Enligt sakkunniga blir vibrationerna och bullret mindre med tätare tågtrafik och dubbelspår!? Kompetens och verklighet talar för sig själv!

Arne Jansson

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons