Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Det är orättvist att skylla alla olyckor vid vägarbeten på bilisterna

/

En smal, billig och otillräcklig Europaväg är den huvudsakliga orsaken till de mer eller mindre svåra olyckorna, skriver Sören Molander i en kommentar till Lilian Sjölunds ledare. Lilian Sjölund svarar.

Annons

Kommentar till Lilian Sjölunds ledare i tidningen den 29 augusti: Det är orättvist att bara skylla på hänsynslösa bilister när det gäller olyckor och farliga situationer, som både vägarbetare och bilister utsätts för, längs nya sträckningen av E 4 söder om Hudiksvall.

Läs även: Lilian Sjölunds ledare Det ska svida för de hänsynslösa trafikanterna

En smal, billig och otillräcklig Europaväg är den huvudsakliga orsaken till de aldrig upphörande rapportrena om de mer eller mindre svåra olyckor, som media förmedlar till oss. Bärgningsproblemen på de enfiliga sträckorna är självklara när E 4 måste blockeras till hinder för trafikanterna.

Att bygga något annat än en fyrfilig motorväg skulle aldrig ha tillåtits till en kostnad av 2,1 miljarder för den drygt 2 mil långa sträckan. Nu byggde man i stället en smal getrygg för endast 670 miljoner, vilket resulterat i en obehaglig balansgångsakt för bilisterna. Med så begränsade trafikutrymmen som nya E 4 utgör för trafikanterna så är det självklart att det uppstår problem vid olyckor, motorstopp, vägunderhåll och bärgning.

Udden för ilskan och frustrationen borde i stället riktas mot våra rikspolitiker, även de från vårt län, som tillät byggandet av den i pengar sett billiga E 4.

Var det risken att tillföra Gävleborgs län arbetstillfällen och därmed motarbeta avfolkning som var orsaken till den njugga tilldelningen av statliga pengar? Eller var det ett av valåret måsten, att infria, när lokalpolitikerna tog första spadtaget på nya E 4 och förkunnade miljardrullningar till länet.

Påminnas bör vi om att den statliga tilldelningen till Gävleborgs läns vägar för tio (10)-årsperioden 2011–2021 endast är 837 miljoner, inte ens en miljard. Alla fem (5) Norrlandslän knappa 10 miljarder tillsammans.

Jämför med en enda väg i Stockholm med samma längd som vår E 4 förbifart Stockholm 2,1 mil lång. Den tilldelades i starten 38,7 miljarder, nu beräknad till 45 miljarder.

Således ett enda motorvägbygge i Stockholm tilldelas mera statliga pengar än vad de fem (5) Norrlandslänen tilldelas ur statskassan till sina vägar under 1971–2021, en tidsperiod av 50 år.

Sören Molander

Njutånger

Lilian Sjölund svarar:

Med Sören Molanders logik skulle inga olyckor kopplade till vägarbeten ske i de län som fått mer pengar än Gävleborg. Så är det naturligtvis inte. Enda sättet att inte köra på eller köra ihjäl en vägarbetare är att bilisten saktar ner och tar ansvar för sin egen bilkörning. Den hänsynen visas inte i dag. Inte någonstans i landet.

Lilian Sjölund

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons