Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dellenbanans Vänner ser gärna terminal i Böle

/

Skogsnäringen säger att den vill att den nya timmerterminalen i Ljusdal läggs vid Böle i Hybo, skriver Dellenbanans vänner som tycker det är en bra idé.

Annons

Det är precis där Dellenbanan svänger av ut mot kusten från Norra Stambanan. Vi i Dellenbanans vänner ser gärna att timmerterminalen placeras där.

Vårt långsiktiga mål är att Dellenbanan rustas för moderna pendel- och godståg mellan Ljusdal och Hudiksvall. Virkeshantering i Böle och ett utnyttjande av Dellenbanans västra delar är ett bra steg i den riktningen. På Dellenbanan kan virkes- och fliståg köras miljö- och energieffektivt exempelvis till Iggesunds bruk eller till framtida dubbelspåret på Ostkustbanan för snabb transport norrut eller söderut. Som en järnvägsknut blir Ljusdal det naturliga valet för virkeshantering.

I rapporten Järnväg 2050 – Näringslivets godstransporter framtagen 2016 av Sweco i samarbete med bland andra Tågoperatörerna, Skogsindustrierna och Swedtrain kan vi läsa att en lastbil som transporterar ett ton i två mil släpper ut ett kilo koldioxid. Ett godståg kan transportera samma gods i 900 mil innan det kommer upp i ett kilos koldioxidutsläpp

Lars Gustavsson

Dellenbanans Vänner

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons