Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Debattstormen om skolnedläggningar har mojnat

Kan dagens skolpolitiker (i Hudiksvall) visa sig vara lika kloka som för trettiosex år sedan? var frågan i en insändare den
13 maj
. Det verkar så. Politikerna har nu vänt sina kappor efter rådande motvindar, skriver Håkan Berglöf

Annons

Repetition sägs vara all kunskaps moder. Det kan vara läge med repetition inför lärandenämndens sammanträde den 26 maj, enligt följande:

Viljeinriktningen för skolan på kommunens hemsida: ”Vi vill att det ska vara roligt och utmanande att gå i skolan. Oavsett var i kommunen du bor vill vi erbjuda en likvärdig skola för alla. En skola med hög kvalitet, trygghet, höga förväntningar och med fokus på lärande, goda resultat, framtidstro och arbetsglädje.”

Små grupper, små klasser och små skolor är en grogrund för den arbetsglädje kommunen talar om – att alla känner igen varandra. Det blir en slags social samvaro med så kallad social (läs familjär) kontroll och trygghet. Den trygghet, som är kommunens viljeinriktning. Sunt förnuft och självklarheter gäller för skolans hörnstolpar, då som nu, vad gäller att motivera, aktivera, konkretisera, individualisera och samarbeta – enklast och effektivast i småskalighet.

I kommunens beställda skolstrukturutredning sägs att ingen skola får ha mindre än 150 elever. När jag utbildade mig på lärarhögskolan samt läste pedagogik och psykologi på universitetet på 1970-talet var det, enligt vetenskap och beprövad erfarenhet, eftersträvansvärt att inte ha större skolor än cirka 100 elever för klasser upp till sexan. Man blir sedd, man känns igen, oftast också till namnet. Vid större elevantal ökar tendensen till anonymitet, vilket ger otrygghet och åtföljande problem. Alla barn behöver ses och få adekvat hjälp – det som kallas individualisering, vilket kan uttydas ju mindre grupp, desto större möjlighet till just individualisering.

Skolpolitiker verkar vara lika kloka som för 36 år sedan. I Hudiksvall finns totalt cirka 300 politiker och dessutom massor med duktiga och engagerade lärare, rektorer och föräldrar/vårdnadshavare. Varför inte bilda en liten konsultgrupp från denna kunskapsbank för att utreda hur skolan bör struktureras…

Håkan Berglöf

en gång lärare på en av de nedläggningshotade skolorna

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons