Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

De värsta felaktigheterna kring dubbelspår måste klarläggas

Med anledning av flera debattartiklar angående dubbelspåret så måste de värsta felaktigheterna klarläggas, skriver Sune Forslund, Gammelsträng, med anledning av spårdebatten i Hudiksvall.

Annons

Ett dubbelspår är inte lika med två stycken enkelspår. Ett dubbelspår kräver en korridor ungefär som 1,5 gånger ett enkelspår. Beträffande bredden (yttermått) på en betongtunnel eller betongtråg så är den 14,5 meter. Vid byggande av en betongtunnel invid ett befintligt spår krävs cirka 25 meter. Det är enkelt att googla fram fakta om detta, till exempel på Trafikverkets hemsida. När lögner om en korridor på 30–50 meter upprepas så blir det lätt till sanning. Hoppas att den skrämselpropagandan nu är borta ur diskussionen.

Centralstationen ska ligga i centrum. Det hörs ju på namnet. Tänk om Stockholms C skulle ligga i Karlberg eller Gullmarsplan? En central järnvägsstation är till för dem som reser ofta, det vill säga arbetspendlare i båda riktningarna, 220 dagar per år. Tänk tanken att vi tar fram en karta över Hudiksvalls tätort. För varje kvarter fyller vi hur många arbetsplatser resp. boende det finns. Vi ska även räkna med typ hamnområdet (för det är väl ingen som tror att dubbelspåret blir verklighet inom 10 år). Sätt sedan passarspetsen i de förslagna stationslägena och rita en cirkel med radien på 1000 meter (gångavstånd). Räkna sedan arbetsplatser respektive boende i cirklarna. Vilken cirkel tror ni har flest utav respektive kategori?

Olägenheter med buller, skakningar och planfria korsningar är en utmaning för våra arkitekter och ingenjörer att lösa. Det är betydligt enklare att göra en brokorsning av ett pålat, bullerskyddat betongtråg på 14,5 meter än ett felaktigt påstående om en korridor på 30 meter.

Om ett beslut tas om att järnvägsstation ska ligga där den ligger och dubbelspår dras genom stan, så löser man flera infrastruktursatsningar. Bygg Västra vägen för att avlasta Kungsgatan. Inga debattartiklar har handlat om buller och framför allt luftföroreningar som trafiken i centrala stan förorsakar. Beträffande kulturbyggnader som måste rivas så är väl den befintliga järnvägen i allra högst grad en kulturbyggnad. Fråga Dellenbanans vänner.

Sune Forslund

Gammelsträng

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons