Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

De äldre drabbas igen

/
  • Får Konsument Hälsingland ta ner skylten? Det finns mycket som talar för det.

Åter får vi läsa om förändringar som drabbar våra medlemmar, de äldre! skriver debattörerna med anledning av att konsumentvägledningen i Hälsingland riskerar försvinna.

Annons

Nu ska det inte längre finnas en konsumentvägledare i Hudiksvalls kommun (indragningen kan drabba flera av de fem hälsingekommuner som har konsumentvägledare, reds anm). Tjänsten ska inte återbesättas vid kommande pensionering, mycket anmärkningsvärt!

Det är fullständigt obegripligt att kommunen inte har för avsikt att ge kommuninvånarna möjligheten till vägledning och hjälp, när vi kan konstatera att äldre personer blir grundlurade på olika sätt.

Läs mer: Oro för Hälsinglands konsumentservice

Vi har många konkreta fall där maktlösheten är total när medlemmen upptäckt sig ha blivit lurad. Lurendrejerierna via telefon har ökat dramatiskt får vi veta via media och genom Konsumentvägledare Gunilla Hallberg, som medverkat på våra medlemsmöten. De är de äldre som drabbas mest.

Alla pensionärsföreningar har under hela året tagit upp det ökade antalet mystiska samtal som dagligen kommer till våra medlemmar. Vad samtalen handlar om är inte lätt att förstå då det inte alltid är på svenska. Vi har uppmanat både muntligt och skriftligt till att lägga på luren.

Den som blir lurad, mår fruktansvärt dåligt över det som hänt och vad som verkligen då behövs, är att ha någon att vända sig till för att få berätta, samtala och få hjälp. Behovet att få prata om det som hänt är mycket stort, utifrån att den som är drabbad i många fall känner en skam, över det som hänt, att låtit sig bli lurad. En situation som påverkar livskvalitén och hälsan, i allra högsta grad.

Allra svårast är det för äldre med någon form av funktionshinder. Det blir ett hån att säga att det går att söka information på nätet. Insikten måste finnas bland dem som bestämmer att det finns en stor grupp äldre som inte har tillgång till Internet och inte heller behärskar den, av olika skäl.

Allt som rör konsumentfrågor är för oss demokratifrågor. Utifrån detta, anser vi att det är en självklarhet, att kommunen ska behålla konsumentvägledning på samma nivå som nu!

Vi i de olika pensionärsorganisationerna kräver att det tänkta beslutet ändras, så Hudiksvalls kommuninvånare inte minst de äldre, kan känna trygghet när något hänt och vet att hjälp finns att få i en mycket besvärlig situation.

SKPF pensionärerna avd 50, PRO Samorganisation, SPF Seniorerna, RPG och Vision pensionärerna

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons