Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dator – skola – kultur

I datorn får du all världens information. Tyvärr är information inte kunskap, inte förrän informationen bearbetats i medvetandet.

Annons

Men du måste också använda den i ditt handlande, i dina rörelser och ditt tal. Först då informationen använts och prövats blir den kunskap och del i dina föreställningar om världen och din personlighet.

Barn och ungdomar tar emot både enkel och komplex information i cybervärlden. I bästa fall prövar de på sina kamrater, föräldrar och lärare och förstår den i socialt samspel. Det är en mental process som också är mycket kroppslig.

Vanligen sitter barnen och ungdomarna ensamma vid datorn och plockar information som stärker deras redan givna uppfattningar men också lockande brottstycken av ny information som okontrollerat och lättvindigt tas emot utan förklarande sammanhang. Vägen är en kort mellan maskin och medvetande i motsats till uppbyggandet av kunskap och självständighet i dialogen med andra människor.

Genom att öka ungdomars datoranvändning gör vi till synes en god investering i samhällets utveckling. Det är bekvämt för oss att slippa ansvaret, ansvaret att personligt och i ständig kontakt och friktion överlämna samhällets värderingar och normer för handlandet, vår kultur.

Det går snabbt när de bygger ny kultur avskild från den som utvecklats under tidigare tusentals generationerna. En hjärtlös kultur med omvälvande konsekvenser.

Tony Björklund

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons