Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Cykelväg på gamla landsvägen

Naturligtvis ska vi ha en cykelbana mellan Hudiksvall och Sörforsa, med fortsättning till Näsviken, och det är riktigt dåligt att ingen sådan planerats och färdigställts samtidigt med nya E 4.

Annons

Den borde egentligen ha byggts för länge sedan, men nu när den nya vägen leder till att även trafiken på R 84 ökar har behovet av en cykelled blivit akut. Men att använda Dellenbanan för detta är ingen bra idé.

Trafikverket har på senare år ändrat inställning till Dellenbanan. Förut ville man riva järnvägen, nu vill man att den ska ligga kvar, i beredskap för att åter kunna trafikeras i framtiden. Det var därför man i sista stund beslöt att anpassa järnvägsporten under nya E 4 för tågtrafik, till en extrakostnad av 2,5 miljoner. Det skulle man naturligtvis inte gjort om den skulle byggas om till cykelbana.

Dellenbanan är för övrigt inte lämplig för detta ändamål, eftersom den har en helt egen sträckning rakt genom skogen. Många människor vågar inte använda gång- och cykelvägar som inte följer de trafikerade stråken. Därför lämnade jag förra året in ett medborgarförslag om en cykelled mellan Näsviken och Hudiksvall. Den skulle följa R 84 och till stora delar använda den gamla landsvägen. Bara 4,2 kilometer (av totalt 13,9) skulle behöva byggas helt ny.

Som jag ser det finns det inga tekniska problem att genomföra projektet, och eftersom kommunen bidragit med åtskilliga miljoner till motorvägsbygget så tycker jag man borde vara betydligt tuffare mot Trafikverket. Verket har ett totalansvar som inrymmer alla trafikslag, inte bara biltrafiken.

Förslaget bifölls av fullmäktige, så nu väntar jag bara på att det ska genomföras.

Sigurd Melin, Näsviken, cyklist och dellenbanevän

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons