Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bygden vinnare med regionaltåg

Dellenbanans Vänner har nu arbetat i närmare 30 år med att försöka rädda järnvägen mellan Ljusdal och Hudiksvall för framtida "riktig" järnvägstrafik.

Annons

Det är så lång tid, att en del människor med tiden har kommit att betrakta Dellenbanan som föreningens egen anläggning. Ungefär på samma sätt som en ridklubb har sitt stall eller en båtklubb har sin båthamn.

Men så är det inte. Banan ägs fortfarande av staten, och vår verksamhet handlar inte om att ge våra medlemmar en möjlighet att utöva en hobby. Vi jobbar för bygdens framtid, för möjligheten för folk i Dellenbygden och Forsabygden att kunna ta tåget direkt till Gävle eller Sundsvall. Snabbt, bekvämt och miljövänligt. Detta gör i sin tur att bygden blir attraktiv, både för folk att bo i och för företag att satsa på. En bygd med järnvägstrafik är vinnare i framtidens Sverige.

Att bygga en helt ny järnväg kostar runt 50 miljoner per kilometer. Att rusta en befintlig äldre järnväg till bra standard kostar mindre än 5 miljoner per kilometer. Om vi vill att även norra Hälsingland i framtiden ska ha en riktig järnväg mellan Hudiksvall och Ljusdal är alltså 90 procent av investeringen redan gjord!

När vi startade föreningen på 80-talet fanns det bara pendeltåg i storstadsområdena, men vi såg en framtid för modern regional tågtrafik även på landsbygden, och argumenterade flitigt för detta. Och så har det också blivit – regionaltågen har spritt sig över landet och vi har i dag Upptåget, Tåg i Bergslagen, Kustpilen, Bohuståget, Norrtåg och allt vad de heter.

Fem år efter att vi startade vår verksamhet fick vi det första X-tåget till länet och systemet har sedan byggts ut efterhand. Vi ser det som bara en tidsfråga innan det även är dags att trafikera sträckan Hudiksvall–Ljusdal. Men för det måste vi trycka på statsmakterna om investeringsmedel för banupprustningen. Det var det våra förfäder gjorde när de lyckades få staten att finansiera byggandet av banan på 1800-talet.

Men vi i Dellenbanans Vänner har inte möjlighet att fixa detta på egen hand – vi behöver stöd och support av alla som vill se en sådan utveckling i norra Hälsingland, av kommunerna, av företagen, av vanligt folk. Vi jobbar för hela bygdens framtid.

Sigurd Melin, Näsviken

ordförande Dellenbanans Vänner

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons