Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

”Bomfällningarna är faktiskt en del av Hudiksvalls livsstil”

/

Behåll spåret genom Hudiksvalls precis som det är. Komplettera det med ett enkelspår utefter E4, avsett för godståg och snabbtåg som inte ska stanna i Hudik., skriver insändaren i spårdebatten.

Annons

Järnvägsstationen är en centralpunkt i en stad. Den är allt viktigare ju fler funktioner som försvinner ut ur centrum; som knutpunkt med omvärlden, som samlingsplats och för folklivet. I flera fall har kommuner stått på sig emot statliga myndigheters försök att dra järnvägen utanför staden och i stället fått en tunnellösning som bevarar stationen (kommunen har ensamrätt till planering av markens användning). Hudiksvalls kommun har insett värdet och vill bevara stationsläget.

Men det har ett högt pris om järnvägen ska utvecklas med två spår och mer än dubbla trafikmängden, med högre hastighet och farligare gods. Det innebär ödsliga skyddszoner på båda sidor mot bebyggelsen och särskilt mot bostäder. Alla korsningar ersätts med vägbroar. Ett sammanhållet centrum klassat som riksintresse omvandlas till två separata delar. Priset är för högt, stationen bevaras men inte staden Hudiksvall.

Alternativet kan vara att bygga en ny dubbelspårig järnväg utanför staden utefter E4, det är det andra av de två Trafikverket utreder. Det är mycket enkelspårigt tänkt och bortser från till exempel Sigurd Melins två tunnelförslag. De är två nya alternativ varav det ena bevarar stationsläget, det andra skapar ett nytt läge ungefär vid lokstallarna en knapp kilometer söderut. Eleganta förslag som kommunen inte låtit utreda. Men det blir naturligtvis billigare att bygga utefter E4:an, såsom man tidigare planerade.

Dock är alla alternativen oerhört dyra. Det strider mot den sparsamhet vi måste iaktta med billiga naturresurser i form av energi och materia som är på upphällningen. Därför lanserar jag följande förslag, alltså ett femte, enklare alternativ.

Behåll spåret genom Hudiksvalls precis som det är. Komplettera det med ett enkelspår utefter E4, avsett för godståg och snabbtåg som inte ska stanna i Hudik. Det bevarar handlingsfriheten att komplettera till dubbelspår om det skulle bli nödvändigt och att avveckla spåret genom staden. De persontåg som stannar kör på precis som förut, fast de blir ju färre när all genomgående trafik leds utanför. Detta är det enklaste, billigaste och snabbaste alternativet. Inte enkelspårigt utan genomtänkt. Vi får stå ut med bommarna, det blir ju inte lika tätt mellan tågen.

Bomfällningarna är faktiskt en del av Hudiksvalls livsstil. En stund då gående och åkande får extra betänketid. Det måste inte vara en irritation. Låt oss i stället se det som en oplanerad gåva. Acceptera. Stressa av. Se dig omkring. Njut! Tror du att någon hade levt lyckligare utan dessa avbrott i stressen?

Nuet är roten till det goda. Goda långsamma Hudik. En långsam, riktig stad mellan havet och skogen. Med en järnvägsstation.

Tony Björklund

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons