Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bil för friheten

Det är intressant att skribenten försöker ställa bilen mot kollektivtrafiken. Det är som att blanda äpplen och päron.

Annons

Inte ens om vi hade hur mycket pengar som helst så skulle kollektivtrafiken gå att bygga ut så att det skulle kunna fungera för alla i glesbygden. Därför inför man miljöbilspremier för att med positiva ekonomiska styrmedel få fler och fler att köpa miljöbilar. Parallellt med detta så skapas också en begagnatmarknad för miljöbilar.

Visst är det bra att våra unga kan åka gratis buss, men frågan är om det är gratis i slutändan. Notan ska betalas med skattemedel hur vi än vrider och vänder på det.

Självklart kan kollektivtrafiken bli bättre och vi kanske också måste titta på andra lösningar i framtiden, men gratis har jag svårt att se att det blir i framtiden. En god kollektivtrafik kostar pengar och det är pengar som ska räcka till mycket annat också. Självklart ska priset för kunden vara attraktivt och det är det också i dag med de olika varianterna av kort som finns.

När det gäller bilen så är den här för att stanna och ger människor på glesbygden stora möjligheter att förbättra sin livskvalité. Det handlar inte bara om arbetsresor utan även om det liv man har efter jobbet där barnen kanske vill aktivera sig. I det läget kommer alltid kollektivtrafiken att komma till korta i flexibilitet.

Det handlar i slutändan om att hela Sverige ska kunna leva, inte bara tärorter och städer. I Centerpartiet har vi en politik som fungerar lika bra för städer såväl som landsbygd och då kan vi inte ställa bilen mot kollektivtrafiken.

Det är utsläppen vi vill åt, inte bilarna som är en hjälp för människors frihet.

Kalle Khalidy (C)

fullmäktigekandidat i Söderhamn

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons