Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Besparingar eller satsningar och på vad?

Hur kan det komma sig att Ljusdals kommun har råd att se till att utbildningschefens arbetsförhållanden förbättras med en gymnasiechef och en grund/förskolechef, när utbildningschefen inte ens har en uppdragsbeskrivning?

Annons

I LjP den 4 februari skrevs att skolan ska spara ytterligare tio miljoner kronor. LjP har tidigare informerat om att elevantalet sjunkit med cirka 40 procent. Lärarnas Riksförbund har i sin rapport "Från Byråkrati till undervisning" redovisat att 56 procent av pengarna går till annat än undervisning. Utbildningschefen har sagt att kostnaderna för administration och ledning ska ses över.

Hur ska då detta ske? Jo, då utbildningschefen enligt egen utsago riktar 70 procent av sin arbetstid mot nämnden, så klarar han inte av att vara en bra chef för 20–25 medarbetare. Lösningen är då att tillsätta en gymnasiechef och en grund/förskolechef, trots det minskande antalet elever. Det kanske inte är så konstigt som det kan låta. Arbetsmiljölagen säger att arbetsförhållandena ska anpassas till människors olika förutsättningar i fysiskt och psykiskt avseende. Detta gäller naturligtvis även chefer. Men det finns några funderingar.

Utbildningschefen upplyste enligt LjP BUN:s ledamöter att BUF sparat 17 procent på administrationen. Vi och flera med oss undrar i förhållande till vad besparingen är gjord. Är det till BUF:s totala budget eller till administrationens budget som besparingen uträknats ifrån?

Hur är det med elevernas arbetsmiljö? Samma arbetsmiljölag gäller även elever. Så frågan är hur det kan komma sig att eleverna inte har tillgång till alla de resurser som de har rätt till? Enligt skollag så ska eleverna utan kostnad ha tillgång till böcker, skrivmateriel, verktyg och andra hjälpmedel som behövs för en tidsenlig utbildning. Är det tidsenligt att elevernas "böcker" är kopierade? Är det tidsenligt att skolan inte kan resa för att bussen är för dyr att hyra?

Hur kan det komma sig att kommunen har råd att se till att utbildningschefens arbetsförhållanden förbättras med en gymnasiechef och en grund/förskolechef, när utbildningschefen inte ens har en uppdragsbeskrivning? Hur vet vi då att behovet av nya chefer finns? Borde det inte i dessa ekonomiskt ansträngda tider prövas?

Christian Jensen, kommunombud i Ljusdals kommun

Lärarnas Riksförbund

Ahmad Odeh

Skolledarförbundet avdelning Ljusdal

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons