Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Avstår – inte bojkottar

Kommentarer till Per-Olof Uhrus (3/2).

Annons

Flygbojkott för svenskt kött!? En slående rubrik men – helt utan täckning!

Bojkott – fel: Köttfri måndag-rörelsen bygger på att man avstår (inte bojkottar) från att äta kött en dag i veckan. Detta för att köttproduktionen upptar en så stor del av jordens jordbruksresurser att den tillgängliga marken inte räcker till för att föda alla, och för att köttproduktionen utgör en stor miljöbelastning och dessutom för att det enligt återkommande rapporter är ohälsosamt att äta så mycket rött kött som vi äter i dag.

Svenskt kött – fel: Jag har inte någonstans sett en inriktning mot något speciellt produktionsland av köttet. Idén är att äta mindre mängd kött men av gärna bättre kvalité och helst närproducerat.

Flygbojkott – fel: Köttfrimåndag-rörelsen har startats av en heterogen grupp av människor med miljö, hälso- och matintresse.

Många skolor och restauranger har infört köttfri måndag. (Se för övrigt medborgarförslag publicerat i Hudiksvalls Tidning 6/2).

Ett flygbolag har också infört en köttfri dag på sina 55 minutersturer Stockholm–Malmö.

Så varför just flygbojkott i rubriken?

Att på 2000-talet ställa frågan ska vi flyga eller producera kött känns inte så väl verklighetsförankrat. Ett land som har en så exportbaserad ekonomi som Sverige måste ha goda kommunikationer till hela världen.

De skogsägande LRF-medlemmarna har stor glädje av flyget när piloterna i våra lokala flygklubbar under sommartid, gratis och helt ideellt, flyger brandflygbevakning över våra skogar.

Vi är dock överens om vissa saker, till exempel att vi fortfarande vill kunna äta kött och att behålla det vackra öppna hälsingska landskapet.

Uppmärksamheten kring behovet att minska köttkonsumtionen ger ju också LRF möjlighet att lyfta fram fördelarna med svenskproducerat kött.

Få av vårt moderna samhälles verksamheter kan väl sägas vara miljövänliga. Jordbruket svarade 2010 för 11,9 procent av utsläppen av växthusgaser i Sverige – köttproduktionen för proportionellt mycket mer. Globalt svarar köttproduktionen för 18 procent av utsläppen av växthusgaser – det är mer än de globala transporterna.

Inrikesflyget svarar för 0,7 procent av utsläppen i Sverige och flyget internationellt för cirka 3 procent.

Flyget arbetar hårt för att inom 10–15 år komma till att maskinerna drivs med koldioxidneutrala förnyelsebara bränslen. Inom lantbrukssektorn jobbas det också med samma problematik kring bränslen. Här finns definitivt ett område för samarbete – inte minst med att få statsmakterna att ställa upp med mer forskningsresurser.

Kjell Hedlund, PPL-pilot

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons