Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Avpassa skolan efter verkligheten

Vill vi låta barnen betala krisen, eller ska vi försöka göra det vi kan för att lösa det, även om det svider? Vänsterpartiet är i vart fall mycket bekymrade över vad som nästan varje månad måste offras, för att hålla kvar en skolstruktur som inte är avpassad efter hur verkligheten ser ut!

Annons

Besparingarna som måste göras med jämna mellanrum för att klara verksamhetens budget, drabbar också verksamheter som egentligen inte skulle behöva spara. Besparingarna slår väldigt snett, men det är så verkligheten fungerar. Och allt för att vissa inte förrän nu insett vad som måste göras med skolstrukturen, något som åtminstone vi vänsterpartister ganska länge förstått.

Vi vill klargöra, det som alla vid det här laget vet, men som man inte vågar lyfta upp. Stora strukturella förändringar inom skolan och dess lokaler måste ske för att man ska få stopp på karvandet i verksamhet som förskola och grundskola. Och vill vi få en skola och förskola med kvalitet och inte få stora samhällsekonomiska problem i framtiden samt i andra plånböcker än skolans, så måste vi agera kortsiktigt obekvämt, men långsiktigt klokt. Vi vet att flera skolor måste avvecklas och läggas ner, men vi upplever en del partiers ageranden med insinuationer om att allt ska kunna existera som förut och utan några efterverkningar, som problematisk. Detta när man i facknämnden verkar på det klara med, att det i dagsläget skapar problem och där oppositionen själv är bekymrade. Det blir också ett problem när man ger människor ute i byarna falska förhoppningar.

Tyvärr går den här krisen inte enbart att lösa med en skattehöjning, man måste göra något åt det som är kostnadsdrivande också, det vill säga det som felas, annars löser man inte problemet. Vill vi inte låta barnen betala krisen, måste vi våga göra de nödvändiga förändringarna, som konsult efter konsult, utredare efter utredare och revision påpekat. Vi måste göra större strukturförändringar i vårt lokalbestånd, alltså våra skolbyggnader. Vi måste göra det som är nödvändigt – för det som är allra viktigast i skolan, det är ju faktiskt innehållet som våra barn och ungdomar ska få sig till livs.

Med nuvarande struktur så blir inte bara det innehållet lidande, utan även andra verksamheters som exempelvis förskola och kostenhet. Det tror jag en hel del upptäckt vid det här laget.

Vad blir då viktigast – resurser till innehållet i skolan eller resurser till byggnader?

Björn Leijnegard (V) Anna-Maria Forssell Mörk (V)

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons