Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Avgångselev: ”Stäng inte ner Edsta skola!”

/

Jag vet att det går rykten om att Edsta skola kanske kommer att läggas ner. Det tycker jag är helt fel, tänk bara på barnen, skriver Clara Rask, avgångselev.

Annons

Jag är en avgångselev i årskurs 6 på Edsta skola i Hudiksvall och jag trivs jättebra här. Snart ska jag börja sjuan på högstadiet. Visst är det pirrigt men jag känner även att jag är bra förberedd. Ibland kan jag titta ner på barnen som leker nedanför mig ute på gården och konstatera att det där var jag för bara några år sedan. Att tänka att de kommer att få en lika bra skolgång här som jag fick gör mig glad. Visst kommer det att bli svårt att lämna allt det här bakom mig, men man vet aldrig, jag kanske kommer och hälsar på.

Jag vet att det går rykten om att Edsta skola kanske kommer att läggas ner. Det tycker jag är helt fel, tänk bara på barnen. Jag tycker att det är värt att satsa på de mindre skolorna, man ska inte ens tänka på att nedvärdera skolor som vår.

* För det första är vi få elever på Edsta skola, vilket leder till att det blir en trygg miljö där alla känner alla.

* För det andra har alla lärarna på skolan rätt utbildning i alla ämnen, för det har jag frågat. Lärarna lär barnen så att de blir duktiga, men även känner sig redo för sjuan.

* För det tredje bryr vi oss om varandra väldigt mycket på den här skolan, vilket också leder till att det blir roligt att komma till skolan, man lär sig mer.

Sammanfattningsvis tycker jag att ni som bestämmer i kommunen borde se över lite fakta innan ni tar beslut som kan visa sig vara förödande för barnen på de små orterna. Det finns studier som visar på fördelarna med att gå i en liten skola. Här nedanför finns lite forskning kring skolor på landsbygden, som jag har fått hjälp med att hitta på Internet:

* En finsk publikation: Liten är naggande god – Den lilla skolan i ljuset av forskning (Cynthia Reeves, fil.dr och Gunilla Karlberg-Granlund) visar att "elever från små skolor tenderar att klara sig bättre i fortsatta studier och i universiteten” och “små skolor fostrar bättre samhällsmedborgare än stora, mera engagemang och respekt”.

* I Skolverkets studie stora och små skolor i ett likvärdighets- och regionalperspektiv kan man läsa: “Ser vi skolan som en del av samhällsekonomin ser bilden annorlunda ut. Det är inte alltid en vinst att lägga ned en skola."

* I Skolstrukturen i Malung. Ekonomi eller välfärd? (Sollund och Solvoll 2000) och Skolstrukturen i Skarn Centraliserad eller decentraliserad? (Pettersen, Sollund, Solstad och Öines 2001) har både ekonomiska, regionalpolitiska, och pedagogiska effekter studerats. Slutsats: “Forskarnas tydliga rekommendationer i båda fallen var att behålla den decentraliserade skolstrukturen med många små skolor."

Clara Rask

avgångselev på Edsta skola 2016

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons