Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Arbetsgivaren tjänar på lärarnas ferietjänst

Vi arbetar 45,5 timmar per vecka, varav 35 är arbetsplatsförlagd. De resterande 10,5 timmarna, förtroendetid, använder vi när det är lämpligast, det vill säga ibland i skolan och ibland hemma. Vissa veckor blir det fler timmar och andra färre.

Annons

Med anledning av inlägget på DN Debatt, där många skolledare, bland andra förvaltningschef Bengt Friberg, uppmanar SKL att driva arbetstidsfrågan i vår avtalsrörelse hårdare vill vi anföra följande:

En lärare arbetar precis lika många timmar per år som alla heltidsanställda. Skillnaden är att vi arbetar när eleverna finns i skolan och inte när de har lov.

Vi arbetar 45,5 timmar per vecka, varav 35 är arbetsplatsförlagd. De resterande 10,5 timmarna, förtroendetid, använder vi när det är lämpligast, det vill säga ibland i skolan och ibland hemma. Vissa veckor blir det fler timmar och andra färre.

Tack vare förtroendetiden kan vi lägga ner mer tid då det är dags för rättning av prov, vilket inte är jämnt fördelat över varje vecka. Vi kan också använda tiden till finplanering av elevernas undervisning utifrån de olika undervisningsgruppernas behov. Vi kan också ha kontakt med föräldrar på kvällstid, vilket ofta passar föräldrarna bättre än på dagtid.

Arbetsgivaren vill ha kontroll över varje minut av vår arbetstid i stället för att låta oss anpassa vår tid utefter behov. Det kan få följder:

• Vi går hem när klockan är 17.00 oavsett om nästa dags lektioner är planerade eller inte.

• Det är inte säkert att vi hinner rätta proven inom överskådlig tid

• Vi besvarar inte några föräldrasamtal under kvällstid.

• När eleverna har lov kan vi planera till en viss del, men det finns stor risk att den tiden inte kan användas effektivt.

• Vi tar semester när helst vi önskar under året. Nu infaller vår semester alltid på sommaren. Det kommer att behövas fler vikarier och vad gör vi då när vi arbetar under sommaren när de andra har semester?

• Det finns risk för mer övertid då åtta timmars arbetsdag inte är flexibelt i skolans värld och det på grund av ovan nämnda punkter kan behövas mer tid vissa dagar.

Arbetsgivaren är den som leder och fördelar arbetet, ansvaret för vad vi gör ligger på denne, det vill säga att vi lägger ner tillräckligt med tid på eleverna.

Det kan noteras att vi i redan dagsläget har svårt att hinna med den planering och den uppföljning som behövs. Kravet på dokumentation har ökat enormt under de senaste åren. Men gör vi rätt saker? Ska någon annan göra uppgifterna eller borde de inte göras alls?

Om det finns lärare som vill ha semestertjänst, så måste möjligheten finnas. Men som fackförbund förordar vi att ferietjänsten blir kvar, eftersom vi anser att det är den mest effektiva användningen av vår tid och till mest nytta för eleverna. Det är dessutom billigare för arbetsgivaren, färre vikarier och färre övertidstimmar.

Lärarförbundet i Hudiksvall

genom Elisabeth Swedman

ordförande

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons