Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Är ett industriellt kulturarv på väg att försvinna?

/

Håller ett av Hudiksvalls äldsta industrikulturella arv på att erodera i brist på övergripande insikt? undrar Sören Molander.

Annons

Tamms Kanal och slussar är Sveriges nordligaste och en gång i tiden var de i drift, vattenleden mellan Dellensjöarna och havet. Beklämmande är det i varje fall att på plats i Näsviken se hur kajkanterna äts upp av vågskvalp och att eroderade jord spolas ner i kanalen med följen, uppgrundning och förhindrad fortsatt båttrafik. Av ångbåtskajen syns bara spridda trärester och har så varit i många årtionden.

Med tanke på adelsnamnets värde, Per Adolf Tamm som skapade just slussarna i Näsviken under industriepoken, när järnmalm fraktades från östra Svealand upp till Movikens masugnar.

Den industriutvecklingen och efterlämnade byggnadsverk måste vara av stort intresse att bevara både av kunskaps skäl och som turistattraktion. Sträckan är 700 meter med två slussplatser mellan Näsviken och Forsasjöarna, klar 1858.

När Landsbygdsutvecklingen i strandnära lägen - LIS (2014) genomfördes så lovordades Harsneviken, som är infarten till kanalen, varande en synnerligen potentiell möjlighet för ökad besöksnäring i kommunen. Varför händer då ingenting? Åren går och förfallet tilltar.

Upptagnings- och isättningstrampen (slip) för stora båtar typ Björn och Tamm, har demonterats och fraktats bort från Harnevikens norra strand, hur är det möjligt? Ett i mitt tycke rent sabotage mot möjligheten att utveckla Näsviken och Dellensjöarna för turtrafik med befintliga stora passager båtar.

Båtar med anor som båda gått i trafik på Dellensjöarna. MS Björn den mindre av båtarna kan ta tolv resenärer som turbåt och var i trafik så sent som 2014. MS Björn är godkänd av sjöfartverket så det finns inget hinder att starta turbåtsverksamhet igen. Men hamnplats saknas för av och påsstigning och parkeringsplats åt resenärernas bilar eller bussar, samt kringservice exempelvis toaletter. Varför denna kvävande ovilja, oavsett vilka fantastiska förutsättningar det än finnas.

Min önskan vore att Hudiksvalls kommunledning uttalade viljan att öppna vattenvägen, åtminstone till en början mellan Forsa sjöarna och Dellensjöarna och på längre sikt ned till från Iggesund vilket skulle locka båtturister lika Strömsholms kanal mellan Mälaren och Smedjebacken i Dalarna. Höjdskillnaden är avsevärt till Tamm kanals fördel.

Sören Molander

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons