Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Är det svårt att lyssna på en kvinna?

Vid kommunstyrelsemötet den 8 november som behandlade kommunens budget för år 2013 samt långtidsplanen för åren 2014–2015, diskuterades resultatutjämningsreserven.

Annons

Vilket kortfattat innebär att kommuner i goda tider kan sätta av medel till en resultatutjämningsreserv som sedan kan användas i en lågkonjunktur. Alltså en möjlighet för kommuner att kunna utjämna intäkter över tid och därigenom möta konjunkturvariationer.

Kommunchefen tillika ekonomichef citerades i LjP den 9 november, på följande sätt "som jag förstår är det inte tänkt att man kan underbalansera budgeten. Dyker däremot problem upp under pågående budget år borde det gå att använda dessa fonderade medel i stället för att dra stenhårt i handbromsen". Tyvärr är det precis så förslaget är framlagt, att kommuner ska få en möjlighet att underbalansera sin budget i en lågkonjunktur. Undantaget från en budget i balans kommer att regleras i kommunallagens 8 kap 4 § som just ett undantag. Enligt detta får undantag från kravet på en budget i balans göras i den utsträckning som medel från resultatutjämningsreserv tas i anspråk.

Propositionen 2011/12:172 kommer med största sannolik att antas av Sveriges riksdag den 28 november och börja gälla från och med år 2013. Enligt förslaget får även överskott ända från år 2010 reserveras. Proaktiva kommuner som Krokom har redan inför budgetarbetet 2013 räknat fram sin resultatutjämningsreserv. Allt för att slippa att göra drastiska nedskärningar i verksamheterna. Det är mycket allvarligt att varken den högsta politiska- eller tjänstemannaledningen i Ljusdal har klart för sig vad som gäller.

Vad har då Ljusdals kommun gjort för att möta sämre tider? Jo, man har i goda tider använt sig av kreativ bokföring för att minska sina överskott. Nu kommer det att visa sig att det hade lönat sig att vara ärlig och visat det verkliga överskottet före nedskrivningar och haft en möjlighet att sätta av delar av överskottet till en resultatutjämningsreserv för år 2010.

Karin Jansson (MP) var den enda kommunstyrelseledamoten som inför mötet hade satt sig in i hur en resultatutjämningsreserv kan användas. Men som vanligt när det gäller kvinnliga, pålästa och kunniga politiker i Ljusdals kommun, blev hon nedröstad av en majoritet av kommunstyrelseledamöter som inte ens orkat sätta sig in i vad som gäller. Huvudsakligen är att det är en god stämning på mötena, vem vill då ifrågasätta tjänstemän och kanske förstöra den fina stämningen?

Bodil Eriksson

partipolitisk obunden

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons