Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Anpassat bensinpris

Oppositionen föreslår nu en kilometerskatt på tung trafik med 13–14 kronor per mil. Att det kommer att få negativa konsekvenser för sysselsättning i Hälsingland och norrut i Sverige kan förutspås.

Annons

Oppositionen föreslår nu en kilometerskatt på tung trafik med 13–14 kronor per mil. Att det kommer att få negativa konsekvenser för sysselsättning i Hälsingland och norrut i Sverige kan förutspås.

Den tunga trafiken ska gå på järnväg, säger oppositionen, och man ska göra stora satsningar i 200-miljardersklassen. Med tanke på hur järnvägstrafiken har fungerat i vinter så kommer industrin periodvis att drabbas mycket svårt av avbrott.

Maria Wetterstrand vet heller uppenbarligen inte att den övervägande delen av tung trafik är transporter under 30 mil. Oppositionen kanske har tänkt att det ska vara ett spindelnät av järnvägar i Hälsinglands och Norrlands inland? Okej, vad bra. För vilka pengar ska vi bygga dessa järnvägar? Genom att först skattestraffa hela kedjan av den svenska skogsnäringen till döds?

Om kilometerskatt och höjt diesel- och bensinpris ska läggas på något, så är det på personbilar och på onödig åkning av just personbilar samt fritidsbåtar i de stora städerna.

Däremot om skatten höjs lika för hela Sverige drabbas landsbygden med fatala konsekvenser. Det är nog tragiskt vad Socialdemokraterna redan ställt till med under sina decennier av centraliseringspolitik. De småjordbruk och gårdar som fortfarande finns kvar i vår vackra bygd slås ut innan Maria Wetterstrand med hjälp av Mona Sahlin stavat till ordet ättestupa. Höjt dieselpris ger, om ingen begripit det, höjt kilopris på hö. Orsak och verkan. Vad har vi då att erbjuda besökare och turister? Inte någon levande fäbovall i vart fall.

Både kilometerskatt och bränslepris bör anpassas till Sveriges olika regioner. Det kan väl inte vara helt ogenomförbart!

Hörru Maria Wetterstrand, det ser faktiskt lite annorlunda ut med kommunikationerna till och från ditt arbete i riksdagen än det ser ut för en byggare i Ljusdal som har tillfälligt uppdrag i Bergsjö och åker 16 mil om dagen.

Skulle gärna vilja att vår egen László Gönczi förklarar sambandet mellan de grönas vilja att satsa på individens rätt att utforma sina liv, och hur höjd inkomstskatt, höjd kilometerskatt och återinförd förmögenhetsskatt ska få befolkningsminskningen i vår kommun att stanna upp.

Per Ölund

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons