Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Anpassa buss- och tågtider

En av grundförutsättningarna för att städer som Hudiksvall ska överleva är att människor kan pendla till arbete i andra städer. I dag ligger genomsnittet på fem mil per person i pendlingsavstånd vilket är än betydande ökning över en tioårsperiod.

Annons

Kommunikationerna är också bra nu för tiden med olika alternativ och utförare. Själv veckopendlar jag sedan många år och får möjligheten att se hur kommunikationerna är uppbyggda och fungerar i andra landsändar än Gävleborg också. Miljön är en övergripande faktor i detta sammanhang och så även för Hudiksvall. Jag har reflekterat över det omöjliga att åka stadsbuss till och från norra änden av stan när man åker X2000 tidig morgon eller efter kontorstid. Det är oftast apostlahästarna eller en taxi som står till buds och det första alternativet är ju bra men tungt när man har packning för en hel vecka med sig. Min fråga är till X-trafik varför lägger man inte tidtabellen för stadsbussarna utifrån tidtabellen för X2000, exempelvis tio minuter efter utsatt ankomsttid till Hudiksvall så att man hinner ta sig bort till Sundesplanaden, alternativt att flytta avgången till stationen. X-trafik måste vara bredare än nu tycker jag och inte bara anpassa bussarna till sina egna tåg.

Mikael Hübenette, Hudiksvall

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons