Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ändra regelverk för att underlätta integrationen

För någon vecka sedan hade integrationsminister Erik Ullenhag och riksdagsledamoten Hans Backman (FP) en insändare med rubriken Vi behöver våra invandrare.

Annons

Man talar om erfarenheter, idéer och kompetens som den nyanlände har och som bör tas tillvara.

Klokt och riktigt men det fattas många pusselbitar för att detta skall bli realitet. Aktuellt just nu är modersmålslärares lärarutbildning från hemlandet som inte erkänns i den svenska skolbyråkratin. Människor med medicinsk kompetens från så kallat tredje land har en orimligt lång och snårig väg att gå jämfört med rekryterade läkare från andra EU-länder.

På gymnasieskolan väljer invandrarungdomar mycket ofta bort de teoretiska högskoleförberedande linjerna därför att de oroar sig för kravet att behöva läsa in ett för dem tredje främmande språk. Att de har med sig i bagaget ibland flera olika språk räknas inte som en tillgång. På bara några år har de läst in och tenterat av hela grundskolan och tagit in två nya språk: svenska och engelska. På samtliga högskoleförberedande program behövs ett tredje europeiskt språk.

Integrationsministerns som vill ta till vara ”erfarenheter, idéer och kompetens” räknar stora språkgrupper i övriga världen som inget värda. I vår globaliserade värld med svenska glasögon räknas kunskap i världsspråk som arabiska och persiska inte som en tillgång.

Ungdomar på gymnasiet som kommer tillbaka från utbytesår erbjuds möjlighet att tentera av det språk de lärt sig att behärska utomlands och får genom det chans att koncentrera tid på övriga ämnen. På samma sätt borde en invandrad ungdom få chans att tentera av sitt hemspråk, om detta hör till en större språkgrupp, och få tillgodoräkna sig detta som värdefullt poäng.

Om vår integrationsministers menar verkligt allvar med talet om att ta tillvara kompetens behöver en hel del regelverk ändras för att underlätta för nysvenska medborgare att verkligen få bli den resurs i det svenska samhället som de har potential till. Skolverket behöver se över kraven om vilka främmande språk som godkänns och öppna upp och välkomna tillgången som finns bland ungdomar som kommer från andra länder, så att dessa i större utsträckning vågar sig på och kan koncentrera sig på alla andra ämnen i högskoleförberedande program.

Få se vilka steg som kommunalrådet Jonas Holm (M) och riksdagsledamoten Emma Henriksson (KD) kommer att ta i en dialog med en referensgrupp på CUL i ämnet integrering den 17 september.

Margareta Sidenvall, Kristdemokraterna

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons