Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Alliansen har ökat klyftan

Regeringens landsbygdspolitik, i den mån det finns någon, är ett hafsverk. Den regionala klyftan har ökat och antalet arbetstillfällen på landsbygden har minskat.

Annons

Det är facit efter fyra år med en alliansregering i Rosenbad. Ett av partierna som ingår i denna allians är Sven Bergströms Centerpartiet som tidigare var ett parti för landsbygd och glesbygd, ett Centerparti som nu fått lägga sig platt för de storstadsfixerade Moderaterna och den så kallade Stureplanscentern.

Vi socialdemokrater vill ge förutsättningar för att jobb finns i hela landet och inte minst på landsbygden. Vi vill att unga och gamla kan och vill leva kvar i hela länet. Gävleborg har ett högproduktivt och innovativt näringsliv med många kreativa entreprenörer som år efter år förmår att förnya sig och skapa mervärden och som måste ha bra förutsättningar för att fortsätta utvecklas.

Det är riktigt att vi vill införa en kilometerskatt för tunga lastbilstransporter i Sverige. Men hänsyn ska tas till bland annat skogsindustrin som saknar alternativ till transport på väg. En möjlig lösning för detta är att geografiskt differentiera skatten. Detta vill vi särskilt utreda. En kilometerskatt rätt genomförd bör kunna öka effektiviteten i transportsystemet och därmed minska slitage, buller samt utsläpp av partiklar, kväveoxider, svaveldioxid och koldioxid, särskilt om införandet av en kilometerskatt kombineras med satsningar på att bygga ut kapaciteten för godstransporter på järnväg.

Vill påminna om att hittills har regeringen Reinfeldt, trots fagra vallöften i förra valrörelsen om det motsatta, de facto höjt bensinskatten med 29 öre. Klimatberedningen har föreslagit en höjning av bensinskatten på uppåt 70 öre för att minska koldioxidutsläppen. Frågan är om regeringen tänker fortsätta höja bensinskatten? Det bör regeringen och dess företrädare ge besked om istället för att kritisera oss i oppositionen när vi lägger fram förslag för ett grönare Sverige.

Den som behöver bilen till jobbet ska kompenseras fullt ut med en höjning av reseavdraget. Samtidigt har regeringen Reinfeldt lagt en rad förslag som långt mer påverkat bilisternas ekonomi negativt. De höjde bensinskatten trots att de lovade motsatsen i valet, de har infört en extra skatt på bilförsäkringen som ökat kostnaden med 700 kronor per år och nu vill de privatisera bilprovningen som riskerar att fördubbla avgiften på bilprovningen.

Vi vågar däremot berätta vad vi vill. Med vår politik får normalbilisten betala några tior mer i månaden. Intäkterna investeras i en rad klimatåtgärder för att ställa om Sverige för framtiden. Vi ser väljarna i ögonen och tar ansvar för klimatfrågan. När ska regeringen göra det samma?

Raimo Pärssinen

Åsa Lindestam

Per Svedberg

Roland Bäckman

socialdemokratiska riksdagsledamöter från länet

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons