Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Åkerierna är själva ansvariga för den hårda konkurrensen

Nej, svensk transportnäring har betydligt större grundläggande problem att ta hand om än man vill medge i dagsläget, skriver signaturen Före detta lagerarbetare

Annons

Man kan inte bara skylla på utländska åkerier, då man själv genom inhemsk konkurrens redan satt låga priser på transporter. Kanske beroende på en egen överetablering, där man slogs om att få frakter till underpriser. Redan under slutet av 90-talet så låg dom svenska fraktkostnaderna på så låga nivåer.

Läs även: Slopa förslaget om kilometerskatt – det slår ut åkerierna

Svenska företag började skrota lokala lager och byggde stora centrallager. För, som man då sa, "det är billigare att ha våra produkter rullande längs vägarna än liggande i lokala lager". I samma läge sa man från ledare inom dessa företag att om så fraktkostnaden stiger med 100 procent så är det billigare för oss än alla lokala lager.

Då var åkeribranschen döv och fraktpriserna blev bara lägre genom den egna konkurrensen. Priserna fortsatte att sjunka och därigenom också den egna lönsamheten. Det blev små, om ens några, vinster för svenska åkare att investera i en ny fordonspark. I detta läge befann man sig när dom utländska åkerierna kom in på marknaden.

Nu kör utländska förare även åt svenska åkare i allt högre utsträckning, allt för att hålla ner åkeriernas kostnader när det kommer till chaufförslönerna.

Nej, svensk transportnäring har betydligt större grundläggande problem att ta hand om än man vill medge i dagsläget. Den som gräver en grop åt andra faller oftast själv däri.

Före detta lagerarbetare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons