Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Åk 5, Iggesunds skola: ”Vi vill ha en bättre skolgård”

Vi behöver en bättre skolgård. På vår skolgård i Iggesund åk 4–6 finns ingen riktig lekplats, skriver eleverna.

Annons

Det som finns är antingen trasigt eller bortplockat. Vi vill ha fler redskap, bland annat en cykelbana, gungor, klätterställning, utepingisbord, kinagunga, nya nät till vår fotbollsplan och en parkourbana. Ja, listan kan göras lång på önskemål. Flera lekredskap har plockats bort för att de inte var säkra, men inga nya har kommit till.

För det första: Rör vi oss mycket så få vi bättre koncentration på lektionerna. Forskningen visar att elever som rör sig mycket under rasten presterar mer under lektionerna. Man blir då lugnare i kroppen.

För det andra: Har vi fler olika saker att göra på rasten då kan fler barn ha roligt och känna sig trygga på rasten.

För det tredje: Har vi bra lek på rasten förhindrar man mobbning. På andra skolor har man lyckats minska mobbningen för att eleverna har mer att göra under rasterna. Ungefär fem timmar av en skolvecka är vi elever ute på rast, och då är det viktigt att vi har det bra!

Slutligen anser vi att alla barn har rätt till en bra skolgård, då får vi fler nöjda och trygga barn som kommer att vara mer koncentrerad under lektionerna!

Eleverna i 5A

Iggesunds skola

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons