Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Om det här med Facebook…

/

Det här med sociala medier är ju lite fräsigt har man ju förstått, även i den politiska sfären.

Annons

Så runt om i landet pulas det och pillas det med bloggar och Twitter och Facebook på kamrarna. Men tyvärr visar Sveriges Radios samtal med några av alla de politiker som nu hänger i de sociala medierna att deras förhållningssätt till dessa är en smula, låt oss säga, asocialt.

För när det skall listas fördelar med de sociala medierna framkommer det att våra politiker är först och främst förnöjda över att det går att bedriva en så bra monolog med dem. Att man vare sig blir avbruten eller motsagd.

Eh?

Kristdemokraten Lennart Bondeson i Örebro säger exempelvis så här till Sveriges Radio:

"Jag ser inte det här som en dialog, utan det här är en del i en kedja. Det är det gamla hederliga samtalet på torget som är det grundläggande att möta människor i vardagen. Sedan är det här ett komplement till det."

Vänsterpartisten Anna Hövenmark i Jokkmokk har inte heller mycket till övers för dialogandet:

"Bloggen är ingen dialog. Det är ju min plattform."

Uppenbarligen har somliga av de politiker som använder sig av sociala medier missat den kanske viktigaste beståndsdelen i mellanmänsklig kommunikation oavsett om det handlar om en middag eller ett blogginlägg eller en statusuppdatering; ingen är intresserad av en monolog.

Det hela är beklämmande.

I den där önskan om en ostörd monolog går hoppet om en framtid för de politiska partierna delvis förlorad. För förhållningssättet är tyvärr inte isolerat till att endast omfatta de sociala medierna.

Det handlar om strukturer som gillar dekreten uppifrån och ner mer än det horisontella samtalet. Det är också därför så många politiker varken ser eller förstår de sociala mediernas främsta tillgång; att kunna föra ett samtal om samtiden i realtid.

Men det är ju just detta som gör de sociala medierna så fantastiska, och, rätt använda, till en alldeles lysande plattform för att bygga varumärke, driva debatt och engagera väljare som politiker. Den som bemästrar och förstår de sociala mediernas struktur och de sociala koder och etikettsregler som omgärdar samvaron i dessa medier har alla möjligheter i världen att bygga upp ett samtal som kommer stärka den politiska positionen.

Den som däremot sätter sig själv på piedestal och främst är intresserad av att monologa kommer bryta mot många av de oskrivna regler som existerar och därmed också snarare försvaga än stärka sitt varumärke.

Utan insikt kring de sociala mediernas funktionssätt och de etikettsregler som existerar är det helt enkelt onödigt att över huvud taget lägga ner tid på att blogga, Twittra och Facebooka.

Det heter sociala medier av en anledning. Den som inte är beredd att anpassa sig och anamma den etikett som finns har faktiskt inget ute på nätet att göra.

Jenny Wennberg

Politisk redaktör (s) Arbetarbladet

Mer läsning

Annons