Annons
Vidare till helahalsingland.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Ola Tedin: Gratis sociala medier? Då är det du själv som är produkten

Artikel 3 av 3
It-attack stänger butiker
Visa alla artiklar

IT-säkeheten är måttlig i Sverige. Det visar attacken mot matvarukedjan nu i helgen.

Helgens attack på Coops kassasystem visar återigen hur sårbart det digitala och genomdatoriserade samhället är. Den här gången drabbades matkedjans samtliga butiker. I Hälsingland tvingades tio Coop-butiker att hålla stängt under helgen.

Läs mer: Vissa Coop-butiker i Hälsingland öppna igen efter it-attacken – men flera tvingas hålla stängt

Enligt uppgifter till TT var det en så kallad ransomware-attack, där hackare tar över ett datornätverk och kräver pengar för att släppa det, en slags digital kidnappning. Attacken kan ha kommit från Ryssland, dit många liknande it-angrepp tidigare har kunnat spåras.

Det är i bästa fall förargligt för drabbade kunder och personal, och i sämsta fall dyrt och omständligt när systemen ska gås igenom och bättre skydd tas fram. För att inte tala om när pengar måste betalas till kriminella hackers. Hackergruppen Revils, som säger sig ligga bakom attacken som drabbat Coop och hundratals andra företag, kräver nu 70 miljoner dollar, motsvarande nästan 600 miljoner kronor, för att öppna systemen igen.

Vad hjälper det när vi själva helt frivilligt låter de sociala medierna veta det mesta om oss?

I takt med att all elektronik och datorer alltmer kopplats upp på internet och kan kommunicera med varandra ökar sårbarheten för människor, organisationer och myndigheter. När Transportstyrelsen på grund av slappt it-säkerhetstänk blottlade mängder av hemligstämplad information kan en irreparabel skada på svensk säkerhet ha uppstått. På det personliga planet medverkar emellertid miljarder privatpersoner dagligen till att sprida privata uppgifter om sig själva och sina nära och kära som blir till en handelsvara som mycket riktigt också säljs vidare på en starkt växande marknad. Att detta inte sker på grund av olagliga integritetsintrång utan helt frivilligt av användarna på sociala medier är givetvis anmärkningsvärt.

I USA erbjuder nu företaget Amazon sina kunder som använder företagets produkter som högtalare, videokameror och annat som kommunicerar med blåtandsteknik att använda dessa alternativa nätverk för att förbättra åtkomsten till internet. Vad företaget talar mindre om är att det samtidigt får åtkomst till ytterligare bilder, ljud och annan information om sina kunder och som kan säljas vidare. Eller kanske också beslagtas och användas i rättsprocesser.

Det räcker alltså inte att länder, däribland Sverige, av säkerhetsskäl utesluter till exempel kinesiska Huawei från att leverera komponenter till det nya 5G-nätet för att förhindra kommunistdiktaturen från att skaffa sig en bakdörr in i kommunikationsnäten i EU och Nordamerika.

För vad hjälper det när vi själva helt frivilligt låter de sociala medierna veta det mesta om oss?

IT-säkeheten är måttlig i Sverige. Det visar attacken mot matvarukedjan nu i helgen. FRA har konstaterat att svenska kommuner och regioner har usel it-säkerhet som gör det relativt enkelt för illasinnade att kunna hacka sig in och stänga av till exempel vatten, el, kommunikationer och andra viktiga samhällsfunktioner.

Men brandväggar och säkrare system är bara en sida av saken. Vi användare måste också börja tänka på vad vi delar och berättar och som bygger vidare på vad som faktiskt är en handelsvara.

För att om något är gratis på internet – då är det du själv som är produkten.