Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Oksanen: Välbekant framåt när C siktar på fler mandat i Europaparlamentsvalet

Artikel 1 av 2
Valet till Europaparlamentet
Visa alla artiklar

Högerpopulismen och nationalismens spöke ska motas genom att stå upp för liberal demokrati och rättsstatens principer. Lägg till sedan maten och antibiotika, klimatet och miljön rent allmänt så har ni Centerpartiets valkampanj till Europaparlamentet. Ett val där ytterligare ett eller rent av två mandat till hägrar.

Annons

Budskapet presenterades av partisekreteraren Michael Arthursson på en pressträff under måndagen. Fyra valaffischer med bärande teman för Centerpartiet flankerade Arthursson i Centerhögkvarteret i Gamla Stan.

I partiets egna väljarundersökningar är det tre olika frågeställningar som återkommer som viktigare än andra berättade Arthursson under pressträffen. Oron för nationalismens följder, klimat och miljö samt säkerheten.

Även om Centerpartiet driver frågor som att förbättra samarbetet inom EU både när det gäller underrättelser om säkerhetshot och det praktiska polissamarbetet så får det inte plats på valaffischerna. Konkurrensen om lag och ordning är för stark från andra partier.

Däremot är det synd att frågorna lämnas över nästan helt till andra partier.

De som väljer att rösta på Centerpartiet gör det inte på grund av satsningar på lag och ordning är alltså partistrategianalysen. Väljarna vinns istället i det gröna och liberala fältet.

Som analys är det nog helt korrekt utifrån ett röstdragarperspektiv. Däremot är det synd att frågorna lämnas över nästan helt till andra partier. Moderaternas toppnamn Tomas Tobé kommer att synas på temat ”tryggare EU” och med budskap som ”hej då stöldligor”. Budskap som även Centerpartiet skulle kunna skriva under på.

De politiska skillnaderna mellan C och M när det gäller rättspolitiken är små. Tobé, som är moderaternas rättspolitiske talesperson, och Centerpartiets dito Johan Hedin har samarbetat nära i justitieutskottet.

Det är istället tydligt att Centerpartiet med kampanjens tonvikt bygger vidare på bekanta teman genom att lyfta sakpolitiska områden. Här kontrasterad Centerpartiet de andra borgerliga partierna L och KD som trycker mer på övergripande EU-syn i sina kampanjer. L:s tema är ”Oui! Si! Ja!” medan Kd vill göra EU ”lagom igen”.

Centerpartiets kalkyl är att tydlighet i sakfrågor ska löna sig. Framåt är tillbaka på valaffischerna. Igenkänning och kontinuitet från riksdagsvalet alltså. Budskapet är att EU ska framåt med svensk hjälp och närodlad centerpartistisk politik.

Antibiotika i maten var ett tema redan under supervalåret 2014. Toppnamnet Fredrick Federley har också förvaltat djurfrågorna så till den grad att tanten från Malung, Marit Paulsen, inför det här valet har pekat ut Federley som sin politiska arvtagare. Det får betraktas som historiskt att liberalernas största röstmagnet genom tiderna i Europaparlamentsvalet nu lägger sin röst på en centerpartist.

Att hålla beskattningsrätten borta från EU-nivå är fortsatt klokt.

Inom klimatområdet vill Centerpartiet se att transporterna kommer in i utsläppshandeln. ”Ett effektivare sätt än en EU-koldioxidskatt” menade partisekreteraren Michael Arthursson på pressträffen. Att hålla beskattningsrätten borta från EU-nivå är fortsatt klokt. Skatterätten ska vara fortsatt en nationell kompetens.

I valet 2014 var Centerpartiet snubblande nära två mandat. Det är en fullt realistiska målsättning inför årets val. Men även tre mandat kan vara möjligt om partiet klarar mobiliseringen och når runt 12 procent i valet 26:e maj. Men då krävs att det sakpolitiska budskapet blir tydligt och konkret så att väljarna förstår på vilket sätt maten, klimatet, miljön och Europa blir bättre med en C-röst.

Den utmaningen att kommunicera europapolitik är inte C ensam om.

Annons