Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Oksanen: Tåget inget alternativ för många i Hälsingland

Ibland blir det inte helt bra att sitta på Kungsbroplan 2 i Stockholm och skriva debattartiklar till en tidning i Hälsingland. Särskilt inte när det är en debattartikel som skickas till många tidningar och är tänkt för en nationell publik.

Annons

Det ska sägas på en gång att Mattias Goldmann, vd för den gröna liberala tankesmedjan Fores, och ledarsidan har samma mål. Koldioxidutsläppen måste ned. För klimatets skull.

Läs mer: Goldmann - Sluta hacka på tåget

Men när Goldmann lyfter fram tågets fördelar så är det i ett landskap där många pendlare inte kan ta tåget av den enklaste av anledningar. Det finns inget spår med trafik längs den sträcka man pendlar. Och finns det ett spår, så är det inte sällan drabbat av olika förseningar med ombyggnationer och annat stök. Det gäller både ostkustbanan och stambanan.

Tidningens chefredaktör Anders Ingvarsson exemplifierade problemet på mikrobloggen twitter. Om Vallstabon Ingvarsson ska åka till redaktionen i Hudiksvall med kollektivtrafik så är det svårt att klara det under två timmar.

Och om man jämför kollektivtrafik och kollektivtrafik…på två timmar från Hudiksvall hinner du med X3000-tåget ända till Uppsala. Till skillnad från Vallstaresenären har du då haft uppkoppling på tåget och haft större komfort att kunna jobba under resan.

För Ingvarsson tar det ca 50 minuter med bilen från Vallsta till Hudiksvall. Vägen kan vara bedövande vacker, och i fruktansvärt usel skick. Bara bensinkostnaderna beräknas till 6000-9000 kr per månad, och det är han inte ensam om.

Förbindelserna i Hälsingland är helt enkelt för dåliga i öst-västligt led för andra alternativ än bilen, om det ens finns avgångar som passar landsbygdsbon.

Läs mer: Utan pendling stannar Hälsingland

Siffror från Region Gävleborg som det berättats om nyhetsplats visar att var tionde hälsing pendlar till jobbet över kommungränsen och de flesta gör det i öst-västlig riktning. Utbytet mellan Ovanåker-Bollnäs-Söderhamn är stort, liksom mellan Nordanstig och Hudiksvall.

Det finns också en smärtgräns på en timmes resväg för pendlare.

Det finns det andra sätt att uppnå det Goldmann egentligen vill.

Så när tåget inte är ett alternativ för hälsingarna, och där åtgärder som höjd bensinskatt eller dubbdäcksförbud skulle slå mycket hårt mot plånboken eller trafiksäkerheten på vägen mellan Vallsta och Hudiksvall, så finns det andra sätt att uppnå det Goldmann egentligen vill.

En differentierad bensinskatt skulle kunna innebära höjningar i storstadsområden där det finns alternativ till bilen. Att ha regionala miljöbilspremier till laddhybrider och elbilar (när nästa generation kommer) skulle få hälsingarna snabbare att byta till bilar som släpper ut maximalt 50 gram koldioxid per kilometer. Kombinera det med ytterligare skatteinsatser för att stimulera övergången.

Utbyggnad av 2+1 vägar mellan kust och inland i öst-västlig riktning skulle förenkla jobbresandet. Ett system av expressbussar med tillgängliga pendlarparkeringar är ett annat förslag. Utan pendling stannar näringslivet i Hälsingland.

Och som Ingvarsson konstaterar på twitter, Mattias Goldmann är välkommen att haka på en dag. I en verklighet långt från Kungsbroplan. Välkommen till Hälsingland Fores så kan vi tillsammans hitta klimatsmarta lösningar som fungerar här hos oss.

Detta är en ledartext av Patrik Oksanen, politisk redaktör för Hudiksvalls Tidning (c).