Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Oksanen: Det är dumreklamen som ska spolas

När Sverige för första gången vann VM i bandy 1981 i Chabarovsk i dåvarande Sovjetunionen så gjordes den historiska bragden med landslagströjor med en lutande flaska som hade texten ”spola kröken”. Det var en kampanj sedan flera år tillbaka för att stävja supandet. Och kampanjen fortsatte till 1988.

Annons

Nu har kampanjen återuppstått, men nu som reklam för Oatly, som uppmanar konsumenterna att ”spola mjölken”. Budskapet rullar utomhus, i print, i sociala medier och på bio. I en reklamfilm har skådespelaren Kjell Bergqvist lånat sig till att berätta om allt dumt som gjordes förr, som att dricka en massa mjölk. Men att likställa vilt supande med mjölkdrickande är hårresande, liksom övriga liknelser som ”röka utan filter, köra bil utan bälte, pippa utan skydd” som Bergqvist säger i reklamfilmen.

Jämförelserna är så befängda att fler än jag torde sätta mjölken i vrångstrupen och undra hur det egentligen är ställt med havrenissarna på Oatly som anammar trumpismens spelbok.

Gå till sanslös och oproportionell attack mot det du vill förminska och förgöra. Bort med logik och rimlighet, och strunta i att det slår mot sina egna leverantörer som också producerar mjölken. Och bönderna är inte roade att drabbas av Oatlys reklam. Till Land Lantbruk kallar havreodlaren Kristina Forsberg det hela för ett klavertramp.

Om någon klagar så säg att det är ju lite humor, ta det inte så allvarligt, man måste sticka ut lite, säga kanske att det var tråkigt att någon blev sur, men backa aldrig.

Reaktionerna har inte väntat på sig. Centerpartiets landsbygdspolitiske talesperson Kristina Yngwe skriver på Facebook att hon tror att ”både komjölk och havredryck har plats i framtidens konsumtion”, men att om den här marknadsföringen fortsätter så blir det troligtvis tomt på Oatlyprodukter i hennes kylskåp.

Det är en rimlig reaktion gentemot ett företag som inte bryr sig om att marknadsföra sina produkters fördelar (rimligtvis tycker Oatly att det dom gör är gott, näringsrikt och prisvärt) istället för att säga att man ska hälla ut komjölken…

Oatlys reklam är ett lågvattenmärke i en tid som ständigt slår nya rekord i lågvattennivåer.

Samtidigt är planen att den provokativa kampanjen ska få räckvidd genom ilska och reaktioner. Något som den här ledaren nu bjuder företaget på (och jag är så dum att jag bjuder på en inbäddning av reklamfilmen också...). All reklam är bra reklam. Kampanjens räckvidd ökar utan en enda krona i marknadsföringskostnad. Well played, Oatly.

Men handen på hjärtat, är det inte dags att spola företag och företeelser som försöker leva på att väcka ilska?