Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Oksanen: Den rörliga bildens trovärdighet är snart död

Den rörliga bildens trovärdighet är snart död. Mördad av teknikutveckling, framdriven av porrindustrin, hänsynslöst utnyttjad för mörka politiska syften. 

Annons

Kanske en dyster profetia, men välkommen till nästa kapitel av påverkansoperationer. Gapet mellan en angripares förmåga ökar snabbare än vår kognitiva förmåga att hantera det. 

När tankesmedjan Frivärld bjöd på konferens i förra veckan var det med omfattande internationellt deltagande. Här fanns den berömda brittisk-ryske författaren Peter Pomerantsev som med sin boktitel ”När ingenting är sant blir allting möjligt” fångat själva essensen av ryskt tänkande i påverkansoperationer.

Deltog gjorde också Economists förre redaktör och säkerhetsexperten Edward Lucas och den prisbelönta undersökande journalisten Jessikka Aro, som själv blev måltavla när hon exponerade trollverksamhet.

Det ska tilläggas att i en av panelerna under dagen återfanns även undertecknad, där diskussionen handlade om medias roll. 

Men det som blir tydligt när journalister, forskare, experter och myndighetspersoner samlas för att diskutera är att det inte kommer att bli bättre, och nästa kapitel kommer att göra stor skada innan vi lär oss hantera det. 

För nu är tekniken här så att du inte längre kan tro dina ögon eller öron (som reporten Henrik Nyblad berättar om på nyhetsplats på helahalsingland.se med exemplet där Bollnäs bandystjärna Andreas Westh ersätter Harrison Ford).

TV: Nyhetsreportern Henrik Nyblad bytte ut Indiana Jones mot bandyspelaren Andreas Westh

När tekniken förfinas kommer det inte att gå att se skillnad. Lägg till ljudteknik som gör att du inte behöver en Ringholm-imitatör för lura förra riksrevisorn Inga-Britt Ahlenius på telefonsvararen. 

Lägger vi till det vi vet idag om rysk påverkan av det amerikanska valet, och senaste beskedet om åtal mot tretton ryska medborgare, med den snabba teknikutvecklingen så är det inte längre frågan om roliga filmer. 

Läs mer: Baltiska alvers överlevnadskamp mot trollen

Plötsligt kan det spridas en film med både bild och ljud med statsminister Stefan Löfven, men som inte är Stefan Löfven. I ett gråzonsläge kan en hel konflikt avgöras när en befolkning luras av ett avgörande budskap.

En person i ledande ställning eller en journalist kan bli fullständigt sänkt och aldrig återhämta sig om dennes ansikte sätts in i en film där man gör något moraliskt förkastligt eller rent av olagligt. 

Och när ingenting längre är sant, och allt kan fejkas, så urholkar osanningen demokratin och banar vägen för andra styrelseskick. 

Samtidigt har den som fastnat på film när denne gör något illa fått en livlina att hävda att allt är en bluff. I slutändan blir frågan vem ska du som medborgare tro på. 

Och när ingenting längre är sant, och allt kan fejkas, så urholkar osanningen demokratin och banar vägen för andra styrelseskick. 

Läs mer: Då sanningen försvinner väntar den postdemokratiska världen

Tekniken går inte att stoppa, däremot kan vi försöka hantera den. Det kan vi bara göra med transparens, förbättrad metodologi i journalistiken, se över lagstiftning och samtidigt utöva press på de stora nätverksjättarna i hur de prioriterar exponering av material. 

Lyckas vi inte med det går vi en mörk framtid till mötes. 

Detta är en ledartext av Patrik Oksanen, som skriver om säkerhets- och försvarspolitik för flera av MittMedia-koncernens liberala och centerpartistiska ledarsidor. Oksanen är till vardags politisk redaktör för Hudiksvalls Tidning (c).